Leesclubdiscussie [spoilers toegestaan]
Gedurende de Hebban Leesclub zijn wij benieuwd naar jouw mening over het boek. Om het boek inhoudelijk goed te kunnen bespreken, vind je hieronder een set leesclubvragen. We gaan de vragen een voor een samen bespreken, waarbij de leesclubcoördinator het tempo aangeeft door de vragen onder dit bericht te stellen.
Let op: Wil je antwoorden op een van de vragen, klik dan op de grijze button 'Reageer' rechtsonder de vraag, zodat alle reacties op dezelfde vraag bij elkaar blijven. Gebruik de roze 'Plaats een nieuwe opmerking'-button helemaal onderaan alleen als je iets kwijt wilt dat niet te maken heeft met een van de vragen.
LEESCLUBVRAGEN
1. Onderwerpskeuze
Hanna Bervoets geeft in een interview aan dat chronisch ziek zijn geen geliefd onderwerp van fictieschrijvers is en dat dit wel logisch is:
“De verhalen over ziek zijn in romans hebben meestal een helder verloop: diagnose, aftakeling, genezen of dood. Er zijn geen Hollywoodfilms over mensen met diabetes, rugpijn die nooit meer overgaat of vermoeidheid na kanker. Dat snap ik, want dat is niet leuk om naar te kijken. Chronisch ziek zijn is geen verhaal. Het is een zure toestand, en that’s it”
Toch heeft Hanna Bervoets met deze roman een verhaal over chronisch ziek zijn geschreven.
a) In hoeverre ben je het na het lezen van dit boek eens met de uitspraak “Chronisch ziek zijn is geen verhaal. Het is een zure toestand, en that’s it”?
b) Vind je dat dit boek door het onderwerp chronisch ziek zijn heel anders is dan boeken/films over een ziekte met een helder verloop?
2. Thema's
a) Chronisch ziek zijn is een belangrijk thema in dit boek. Zijn er nog andere thema’s die er voor jou uitspringen, welke? Hoe worden die uitgewerkt door de auteur?
b) Voor wie eerder werk van Bervoets gelezen heeft, zie je terugkerende thema’s?
3. Personages
a) Hoe ontwikkelt Clay zich?
b) Clay maakt bij een van de therapieën kennis met Marla, die net als hij chronisch ziek is. Welke verschillen en/of overeenkomsten zie je in hoe Clay en Marla met dit ziek zijn omgaan?
BONUSVRAAG VAN ANTOINETTE:
c) Is acceptatie voor een chronisch zieke het hoogst haalbare? In hoeverre is acceptatie voor chronisch zieken anders dan voor ons allemaal als wij geconfronteerd worden met iets wat we niet kunnen veranderen?
4. Schrijfstijl
Wat kun je zeggen over de schrijfstijl?
5. Setting
Naast de gewone wereld speelt het verhaal zich ook af in een parallelle wereld.
a) Hoe zijn deze twee werelden uitgewerkt?
b) Welke van deze twee werelden sprak jou het meeste aan?
c) Hoe verhouden de twee werelden zich tot elkaar?
6. Perspectief
a) De hoofdstukken met een zwarte ster (deze wereld) zijn geschreven in het jij-perspectief. Welk effect heeft dit op jou als lezer?
b) De hoofdstukken met een witte ster (de parallelle wereld) zijn dan juist weer geschreven in het ik-perspectief. Had je bij deze hoofdstukken daardoor een andere leeservaring?
c) Waarom zou Bervoets ervoor gekozen hebben om de verschillende delen (witte ster versus zwarte ster) in verschillende perspectieven te schrijven?
7. Opbouw
Wat vind je van de opbouw van het verhaal? Hoe ontwikkelt de plot zich?
8. Opvallendste element
Wat vond je het opvallendste in het verhaal? Geef een voorbeeld of een citaat.
9. Eraring & herkenning
a) Is het Bervoets gelukt je te raken met dit boek en zo ja, op welke manier, zo nee, waarom niet?
b) Voor wie zelf te maken heeft met chronisch ziek zijn, vond je herkenning in dit boek?
BONUSVRAAG VAN ANTOINETTE:
c) Blijkt uit de roman dat meeleven/compassie een utopie is? Wat kunnen wij doen voor chronisch zieken?
10. Verwachtingen
a) Welke verwachtingen had je vooraf en heeft Welkom in het rijk der zieken deze verwachtingen waar kunnen maken?
b) Heeft het lezen van dit boek je enthousiast gemaakt om andere boeken van Hanna Bervoets te gaan lezen?
Volgende stap:
Schrijf je recensie van minimaal 150 woorden op de boekpagina van het leesclubboek en plaats een quote uit je recensie plus je sterrenwaardering in 'Schrijf je recensie'.