Barbara luisterde naar de Kauffmann trilogie | Hetty Kleinloog
Een tijdje geleden werden de zusjes Kauffmann onder mijn aandacht gebracht. Omdat ik mij "in between" bevond,heb ik het eerste deel opgezocht op Storytel en tot mijn verrassing werd dit voorgelezen door Inge Ipenburg. Kan over het algemeen niet heel verkeerd zijn als Inge leest, dus hop De zusjes op m'n oren gezet en gaan!
-door Barbara-
De boeken
Deel 1 | De Zusjes (07u43)
De tweelingzussen Lisa en Kat Kauffmann zijn eigenaar van een bedrijfsrecherchebureau in hartje Amsterdam. Waar Lisa – opgeleid aan de politieacademie – de regels volgt, kleurt Kat – van origine journalist – nogal eens buiten de lijntjes. Hoewel hun gespannen relatie een soepele samenwerking in de weg staat, blijken ze juist door hun zussenband de meest ingewikkelde misdrijven op te kunnen lossen. Lisa Kauffmann staat bij de kassa om haar boodschappen te betalen, maar haar pinpas weigert: te weinig saldo. Als ze er daarna thuis achter komt dat haar sieradenkistje leeg is en ze ook het lievelingsmedaillon van haar overleden moeder niet meer kan vinden, is het haar duidelijk. Ze ontdekt de locatie waar haar verslaafde tweelingzus Kat zich bevindt en is nog maar net op tijd om haar van de dood te redden. Wanneer Kat uit het ziekenhuis wordt ontslagen, brengt Lisa haar naar een afkickkliniek en ze neemt zich voor nooit meer iets met haar twaalf minuten jongere zus te maken te hebben. Maar daar komt verandering in als vader Kauffmann voor hun verjaardag – Kat is inmiddels weer thuis en clean en Lisa zit financieel aan de grond – een gift geeft om Kauffmann Bedrijfsrecherche nieuw leven in te blazen, op voorwaarde dat ze het samen runnen. Tijdens een bedrijfsetentje is Lisa getuige van een aanslag op de directeur en daarmee is de eerste opdracht een feit. Wanneer Kat, die het niet zo nauw neemt met de grenzen van de wet, haar zus probeert bij te staan in deze zaak, stapelen de problemen zich op.
Deel 2 | Nachtwerk (07u04)
De tweelingzussen Lisa en Kat Kauffmann zijn eigenaar van een bedrijfsrecherchebureau in hartje Amsterdam. Waar Lisa - opgeleid aan de politieacademie - de regels volgt, kleurt Kat - van origine journalist - nogal eens buiten de lijntjes. Hoewel hun gespannen relatie een soepele samenwerking in de weg staat, blijken ze juist door hun zussenband de meest ingewikkelde misdrijven op te kunnen lossen. Als verzorger Arthur Korenman 's ochtends vroeg dood in het olifantenverblijf wordt aangetroffen, schakelt de directeur van Artis Kauffmann & Kauffmann Bedrijfsrecherche in. Lisa en Kat Kauffmann ontdekken al snel dat Korenman op het spoor was van diefstal en illegale handel in exotische dieren. Maar wat heeft een agressieve olifantenbul daarmee te maken? Terwijl Lisa zich vol op de zaak stort, wordt Kat afgeleid door een datingfraude waar haar buurman Harrie slachtoffer van is. Volgens Lisa besteedt Kat daar veel te veel energie en tijd aan - hun bedrijf verdient er immers geen cent mee - en de irritaties tussen de tweelingzussen lopen hoog op. Wanneer in de dierentuin opnieuw een dode valt, is duidelijk dat ze te maken hebben met een dader die nergens voor terugdeinst. Lisa zal de hulp van Kat hard nodig hebben, maar komt die nog op tijd?
Deel 3 | Moederweelde (09u48)
De nieuwe directeur van het Rijksmuseum, Amanda Nelom, krijgt de schrik van haar leven wanneer ze een dreigbrief ontvangt. Daarin staat dat binnen tien dagen een van de schilderijen uit de collectie vernietigd zal worden. Lisa en Kat Kauffmann krijgen de zeer vertrouwelijke opdracht om uit te zoeken wie er achter deze misselijke zaak zit, zodat een grote ramp voor het museum voorkomen kan worden.
Tegelijkertijd hebben de zusjes ook zo hun persoonlijke problemen. Kat wil nieuwe vrienden maken en ontdekken wat haar seksuele identiteit is. Lisa voelt haar biologische klok tikken en haar kinderwens groeit, terwijl haar vriend Eric toch duidelijk te kennen heeft gegeven daar niet in mee te willen gaan.
Leuk weetje 1: inmiddels is ook het vierde deel in de serie Speelveld van de dood als luisterboek te streamen bij Storytel
De auteur | Hetty Kleinloog
Hendrika (Hetty) Kleinloog (Amsterdam, 24 juni 1958) is scenario – en toneelschrijver, tekstdichter, romanschrijver, dramadocent en regisseur.
Van 1984 tot 1988 studeerde zij aan de Theaterschool Amsterdam, de parttime opleiding Docent Drama. Als afstudeerproject richtte zij Theatergroep Mevrouw Jansen op. Bij deze theatergroep was zij tot de opheffing in 2009 creatief leider, auteur, regisseur en tekstdichter. Ook voor diverse andere theatergroepen heeft zij toneelstukken geschreven. Vanaf 2000 schrijft Hetty televisiedrama. Zij werkte als dialoogschrijver, storyliner en eindredacteur mee aan tv-series als ONM, Lotte (Talpa), SpangaS (NCRV), Malaika (RTL5), Tita Tovenaar (AVRO), De Spa (Talpa), GTST (Endemol) en De Kameleon (KRO/NCRV). Bij Spangas vormde zij onderdeel van het kernteam en was zij vanaf de start in 2007 tot juli 2015 storyliner en eindredacteur.
Als tekstdichter schrijft Hetty liedteksten voor diverse muziektheatervoorstellingen en libretto’s (onder andere de Maria Magdalena Passie). In 2013 heeft zij in opdracht van Egon Kracht teksten voor Het Oog van Leonardo, een muziekvoorstelling over Leonardo da Vinci, geschreven. Ook heeft zij liedteksten voor Kinderen voor Kinderen, Tita Tovenaar en Grobbebollenlol geschreven.
Vanaf 1992 geeft Hetty les, onder andere als docent Drama en Creatief schrijven. Zij geeft op diverse locaties in binnen – en buitenland cursussen Creatief schrijven en is docent Scenario, Poëzie en Thrillers aan de Schrijversacademie. Bij Selma Susanna kleinkunstopleiding verzorgt zij de lessen Creatief schrijven en ze geeft diverse schrijfcursussen aan de Volksuniversiteit.
In 2014 kwam bij uitgeverij Ploegsma haar jeugdroman Vuurwerk uit. Dit Spangasboek was genomineerd voor de Hotze de Roosprijs en stond op de tiplijst van de Nederlandse Kinderjury 2015. Bij Uitgeverij Marmer heeft ze haar romans Volle Bloei en Volle Kracht, de kerstnovelle Een goede kerst en drie thrillers in de Kauffmann & Kauffmann thrillerreeks uitgebracht. Zowel Nachtwerk en Moederweelde, het tweede en derde deel van de thrillerreeks hebben de Publieksprijs van de VN Detective & Thrillergids gewonnen. [bron: kleinloog.eu]
Leuk weetje 2: op 21 december komt deze leuke duizendpoot langs bij Boekhandel Struik in Goor.
De stemacteur | Inge Ipenburg
Tja, wie kent Inge Ipenburg nou niet? Deze succesvolle vakvrouw heeft een zeer kenmerkende stem met een ietwat rollende R. Je houdt ervan of je houdt er niet van, maar qua intonatie, timing en inlevingsvermogen behoort deze dame tot de top van de stemacteurs. Niet voor niets ontving zij in 2019 al de Storytel Award voor beste stemacteur. Naast haar eigen boeken, schreef zij al vele audioboeken op haar naam waaronder die van Karen Slaughter, Nicci French en Camilla Läckberg.
Ipenburg is na de Akademie voor Kleinkunst in het theater in vele grote en kleine vrije producties te zien geweest en heeft aan een aantal Nederlandse en buitenlandse films meegewerkt. Landelijke bekendheid kreeg ze met haar rol van Martine Hafkamp in de beginjaren van GTST. In de jaren daarna was ze op toneel o.a. in The Sound of Music te zien en in De Heksen, de kerstproductie 2014/2015 van theater Het M-Lab. Op televisie speelde los van diverse gastrollen een vaste rol in de dramaserie Westenwind en in het succesvolle Celblok H.
Inge is docent camera acteren op diverse academies en geeft presentatietrainingen aan mensen die in het openbaar moeten spreken. Ze is regelmatig te horen als voice-over in televisieprogramma's en leent ze haar stem aan diverse karakters in tekenfims en series. Ze was De Mol in Wie is de Mol 2007. Eind mei 2014 is haar debuut roman Het gerecht gepubliceerd waarvan inmiddels een 6e druk is verschenen. Oktober 2015 kwam haar tweede roman Een schitterend ongeluk uit. Ze heeft een luisterserie voor Storytel geschreven en is druk bezig een tweeluik onder de naam Siciliaanse Kronieken te voltooien. [bron: Ipenburg.nl]
Mijn luisterervaring | Niets ingewikkelds, gewoon lekkere spanning van Nederlandse bodem
De Kauffmann & Kauffmann boeken luisteren heel gemakkelijk weg en pasten prima bij mijn nieuwe haakproject (Festival of Lights van Scheepjes) waar ik toch met net iets meer aandacht m'n haaknaald moest hanteren. Kleinloog heeft een laagdrempelige schrijfstijl en weet spanning en humor goed te doceren, heerlijk! Vanaf het moment dat je begint met luisteren, zit je in het verhaal. De hoofdpersonages worden gedegen uitgewerkt en met name Kat en Lisa groeien gedurende de boeken uit tot echte mensen. Dat de verhalen zich afspelen in 020, is wat mij betreft een pré. Tijdens het lezen is het een feest van herkenning en beweeg je in gedachten met de meiden mee. De verhaallijnen in de drie boeken zijn gevarieerd en ook maatschappelijke problemen gaat Kleinoog niet uit de weg, zonder dat dit overigens domineert. Inge Ipenburg vind ik de spreekwoordelijke kers op de taart. Zij draagt door haar ervaring als actrice het verhaal en brengt het door middel van de juiste intonatie, timing en inlevingsvermogen naar een hoger niveau. Door de looptijd van de boeken luister je ze in een korte tijd uit waarbij er voor mij in ieder boek genoeg overbleef om nieuwsgierig te zijn naar een volgend deel. Kauffmann & Kauffmann zijn wat mij betreft geen ingewikkelde thrillers maar gewoon lekkere spanning van Nederlandse bodem. ⭐⭐⭐⭐
Lezersvraag
Lees/luister jij een serie ook achter elkaar door als je de kans krijgt?
Ik twijfel nu of ik doorga met het laatste deel van Galbraith of toch nog even snel het vierde deel van de zusjes Kauffmann meepik... hmmm #dilemma
In ieder geval: goed weekend en veel plezier bij wat je gaat doen!