De thrillers van Ruth Ware
Ruth Ware is de auteur van de goed verkopende thrillers In a Dark, Dark Wood uit 2015, The Woman in Cabin 10 uit 2016 en The Lying Game uit 2017. Alle drie haalden een notering op de New York Times Best Sellers list.
Ruth Ware schrijft op haar PC in een slaapkamer, in feite een verbouwde zolder. Vanaf de voordeur moet ze drie lange trappen op om er te komen. Om koffie te zetten of de voordeur open te doen, moet ze dus in actie. Zo blijft ze fit. Ze werkt aan een groot bureau. Rechts van haar is een raam. Van daaruit kan ze over Noord-Londen uitkijken. De jaloezieën houdt ze echter vaak gesloten. De kamer is redelijk opgeruimd. De muren zijn mosgroen, opdat ze kalm blijft als het schrijven even niet lukt.
Haar favorieten
Klassiekers als Strong Poison van Dorothy Sayers, Brat Farrar van Josephine Tey, A Study in Scarlet van Arthur Conan Doyle en The Spy Who Came in From the Cold van John le Carré behoren tot haar favorieten. Van de huidige Britse schrijvers spreken de boeken van Sharon Bolton, Disclaimer van Renee Knight en The Poison Tree van Erin Kelly haar erg aan; van de Amerikaanse schrijvers Harlan Coben en Sue Grafton en van de overige niet-Britse schrijvers: Karin Fossum, Henning Mankell en Arnaldur Indridasðn.
Haar inspiratie
Voordat Ruth Ware thrillers begon te schrijven, had ze al een carrière als schrijfster van Young Adult fiction onder de naam Ruth Warburton achter de rug. Het idee om haar eerste psychologische thriller In a Dark, Dark Wood te schrijven, kreeg ze na een vriend gesproken te hebben. Hij zei nog nooit een thriller over een vrijgezellenfeestje te hebben gelezen. Het leek haar een mooi thema om vrienden en onbekenden in een onheilspellende omgeving bij elkaar te brengen, een geheim erin te stoppen en daarover een thriller te schrijven. Toen een vriendin van haar vertelde dat zij tijdens een vrijgezellenfeestje kleiduiven had geschoten, gebruikte ze dit als onderdeel van het verhaal.
Ze kreeg inspiratie door horrorfilms. zoals de 'Scream'-films met mensen op een afgelegen locatie en met een camera die door de ramen van een huis kijkt. Er is de wil om de gordijnen of de blinden te sluiten, maar dit blijkt niet mogelijk. Zo kwam ze aan de lugubere sfeer in In a Dark, Dark Wood. Het verhaal speelt zich af in een 'glazen' huis, een huis met veel grote ramen. Achteraf gezien vindt Ware dat haar verhaal gelijkenissen vertoont met The Sittaford Mystery van Agatha Christie.
Overduidelijk is ze beïnvloed door de boeken van Agatha Chrisie, zoals Murder on the Orient Express, Death on the Nile en And Then There Were None. Deze boeken van Agatha Christie inspireerden haar tot de keuze van de luxueuze setting in The Woman in Cabin 10, waarbij ze trouwens ook een gesloten ruimte, een cruiseboot, als locatie koos.
De locatie Salten in The Lying Game is gebaseerd op Romney Marsh aan de Engelse zuidkust, een fraai, maar geïsoleerd gebied. De Tide Mill, het huis waar vier vriendinnen bijeen komen, is afgeleid van een huis dicht bij Saint-Suliac dat ze zag toen ze op een mistige ochtend door Bretagne reed. Vooral boeken over kostscholen die ze als kind las, vormden een inspiratiebron voor The Lying Game.
Haar films
De filmrechten van In a Dark, Dark Wood zijn gekocht door New Line (onderdeel van Warner Bros) en Reese Witherspoon, die de verfilming van Gone Girl naar het boek van Gillian Flynn en de verfilming van Big Little Lies van Liane Moriarty produceerde. CBS Films kocht de filmrechten voor The Woman in Cabin 10. Hillary Seitz zal het filmscript schrijven en de Gotham Group zal de film produceren. Dit geldt ook de verfilming van The Lying Game. Het is duidelijk dat Ruth Ware het in zich heeft om een filmtechnisch aantrekkelijk verhaal te schrijven.
Haar karakteristieken
Wat valt op na haar drie thrillers te hebben gelezen?
- Haar thrillers zijn à la Agatha Christie maar dan in een moderne jasje. Een Hercule Poirot-figuur ontbreekt. Agatha Christie richt zich primair op het onderzoeken en oplossen van het misdrijf, terwijl Ware zich vooral bezig houdt met de emoties van de verdachten.
- De verhalen in de drie boeken worden verteld door een vertelster die 'onbetrouwbaar' is (Nora, Lo en Isa): de lezer weet niet wat waar is en wat niet. Het is niet zo dat ze liegen; ze twijfelen aan hun geheugen, hun waarnemingen en aan de interpretatie die ze aan het gebeurde moeten geven.
- Alle locaties in de drie thrillers zijn geïsoleerde plaatsen: de donkere bossen van Kielder Forest in Northumberland, een luxe cruise schip en Romney Marsh aan de Engelse zuidkust.
- Alle thrillers hebben een veelbelovend intro. Daarna gaat het tempo eruit. Veel beschrijvingen volgen, zowel van de omgeving als van de locatie en de personages. Wanneer de lezer op de helft van het verhaal is, komt de vaart er weer in. Hints worden gegeven, het geheim wordt onthuld en na enkele twists volgt de ontknoping.
Het wachten is op haar vierde thriller. Deze is nog niet aangekondigd; de verwachting is dat hij zal verschijnen in 2018 .
Tekst: Onno van Rijen
Verantwoording: Basisinformatie is hoofdzakelijk afkomstig uit interviews, waaronder Ruth Ware: An Exclusive Interview on In a Dark Dark Wood (WH Smith), 'Scream' Meets Agatha Christie In 'A Dark, Dark Wood' (NPR Staff), Author Interview: Ruth Ware, (Agatha) en What’s Your First Draft Like? – Ruth Ware (Rebecca Bradley).