Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×

Film Friday: Murder, Death & A Haunting

op 05 januari 2024 door

Bij de eerste Film Friday van het nieuwe jaar val je meteen met je neus in de boter, want je krijgt 3 verfilmingen voor de prijs van 1! Met een beroemde, besnorde detective in de hoofdrol. Kun je al raden over welke film- en boekenreeks het gaat?

Door Lieke

Vandaag behandelen we de drie verfilmingen met Kenneth Branagh als regisseur en in de rol van Poirot, gebaseerd op de detectiveserie van Agatha Christie.

Murder on the Orient Express

Boek (1934)

Murder on the Orient Express is het tiende deel van de ‘Hercule Poirot’ serie en misschien wel het bekendste boek van de hand van de Queen of Crime.

Op weg naar huis, slaagt Poirot erin om een slaapplaats te bemachtigen in de volgeboekte Orient Express. Zakenman Ratchett probeert hem in te huren tijdens de reis, als bescherming, maar de Belgische detective weigert. De trein loopt vast in de sneeuw en vervolgens wordt Ratchett ’s nachts vermoord. Door de weersomstandigheden moet de moordenaar zich nog steeds in de trein bevinden. Nu is het aan Poirot om hem of haar te ontmaskeren.

De reden dat dit een van de meest beroemde misdaadromans is, is dat dit Christie hier met de ontknoping heel fijn afwijkt van de geijkte paden. Ik ga hier natuurlijk niets verklappen: lees het zelf maar!

Film (2017)

Er is een eerdere film uit 1974, met Albert Finney als Poirot, en vanzelfsprekend heeft de televisieserie met David Suchet (in mijn ogen de beste vertolker van de excentrieke detective) een aflevering aan deze klassieker gewijd, in 2010.

Vandaag hebben we het echter over de versie uit 2017. De film heeft een ware sterrencast met Michelle Pfeiffer, Penélope Cruz, Judi Dench, Daisy Riddley, Josh Gad, Willem Dafoe, Olivia Colman en zo kan ik nog wel even doorgaan. Er speelt zelfs een Nederlander in mee: Marwan Kenzari.

Branagh speelt Poiriot net iets te belachelijk en de film neigt bij het einde naar een soort snelle actie die niet hoort bij een zaak van Poirot. De charme van dit soort detectives is mijns inziens dat er in de climax meestal geen goedkope sensatie opgewekt wordt door personages in levensgevaar te laten verkeren, maar dat je juist op het puntje van je stoel zit omdat je wilt weten hoe het allemaal in elkaar zit. Dat is pas spannend. Het is verder een hartstikke vermakelijke film, maar vooral als je de verfilming ziet als volledig losstaand van het bronmateriaal.

Kijktip: de versie uit 2017 is vanaf 15 januari te zien op Netflix.

Death on the Nile

Boek (1937)

In het achttiende boek met Poirot in de hoofdrol, wordt het kersvers bruidspaar Linnet en Simon tijdens hun vakantie in Egypte achtervolgd door Jacqueline, de ex-verloofde van Simon. Linnet wil Poirot in huren om haar te overtuigen om hen met rust te laten, maar Poirot wil zich hiervoor niet laten betalen en doet zelf een poging om Jacqueline van gedachten te laten veranderen. Dit mislukt. Ten einde raad, gooien Linnet en Simon hun plannen plotseling om zodat ze samen met Poirot op een cruiseschip terecht komen – waar ze Jacqueline opnieuw treffen.

Deze detective is niet zo verrassend als Murder on the Orient Express, maar toch zeker de moeite waard. Christie zet je geroutineerd op het verkeerde been.

Film (2022)

Death on the Nile is eveneens in de jaren zeventig (1978) al eens verfilmd, met Peter Ustinov als Poirot. De verfilming uit 2022 trekt wederom een blik sterren open. O.a. Annette Bening, Armie Hammer, Gal Gadot, Letitia Wright, Rose Leslie, Dawn French en Jennifer Saunders zijn onderdeel van de cast.

De film maakt de rare keuze om te openen met een scène uit WOI waarin Poirot in het leger zit, gewond raakt en een verloofde heeft. Raar, omdat het niets met de rest van de film te maken heeft, behalve dan dat het Kenneth Branagh de kans geeft om af en toe weemoedig voor zich uit te staren. Raar ook, omdat Poirot juist zo’n personage is dat je prima uit kunt werken door hoe hij zich gedraagt tijdens een zaak, hoe hij zich verhoudt tot de andere betrokkenen en hoe verontwaardigd hij vaak is als hij uiteindelijk uitlegt hoe de misdaden gepleegd zijn. Dat schijnt de film niet te willen doen en, mede hierom waarschijnlijk, is een van de slachtoffers iemand die dichtbij Poirot staat. Zodat hij daar ook nog eens zijn gevoelens over kan uiten.

Dat klinkt weer als een hoop kritiek, maar opnieuw is de verfilming een zeer aangename manier om de tijd te verdrijven. Uitstekend plot, alleen jammer van de wijze waarop ze Poirot tot leven proberen te brengen.

Kijktip: zondag 7 januari om 20:00 op Net5.

A Haunting in Venice

Boek (1969)

De misdaadroman die de inspiratie vormt voor de film is het 41ste deel van de avonturen van Poirot en de eerste waarvan de titel niet is overgenomen voor de verfilming. Eerlijk gezegd is er maar heel weinig van Hallowe'en Party terug te vinden in de verfilming. De locatie is anders, de personages delen namen met de personages uit het boek, maar zijn verder compleet veranderd, het plot is onherkenbaar etc. Het boek is verder ook vrij standaard, wellicht omdat het geschreven is toen Christie bijna tachtig jaar oud was.

Film (2023)

De sterren beginnen op te raken, lijkt het, want in A Haunting in Venice zijn, naast Branagh, eigenlijk maar drie grote namen te vinden: Michelle Yeoh, Tina Fey en Jamie Dornan.

De naam van de film doet het al vermoeden en er wordt inderdaad van alles uit de kast getrokken om een griezelig sfeertje te creëren. Dat betekent vooral dat er veel kaarsen opeens uitgaan en deuren plotseling dichtslaan en meer van dat soort flauwe onzin. Nog zo’n doodzonde is hoe de film Ariadne Oliver neerzet. Dat is een heerlijk personage dat opduikt in verschillende boeken van Christie. Ze is bevriend met Poirot en schrijfster van misdaadromans met een irritante Finse detective in de hoofdrol. Ariadne fladdert altijd maar wat rond, vindt alles spannend en neemt niets serieus. Daar blijft in deze verfilming niets van over. Tina Fey’s personage heet Ariadne Oliver en daar stopt de gelijkenis wel zo’n beetje. Wat een verspilling!

Oordeel

De eerste twee boeken zijn voortreffelijk en het derde is oké.

De eerste twee verfilmingen zijn prima en de derde is bar slecht.

Murder on the Orient Express

Boek: *****                Film: ****

Death on the Nile

Boek: *****                Film: ****

A Haunting in Venice

Boek: ***                    Film: *

Welke boek- of serieverfilming zou jij graag terugzien in een Film Friday?



Reacties op: Film Friday: Murder, Death & A Haunting

Meer informatie

Gerelateerd

Over

Agatha Christie

Agatha Christie

Agatha Christie (1890-1976) leek op het eerste gezicht een afstandelijke Engelse...