Grafisch genot
Woo hoo! De Week van het Beeldverhaal barst los! Prentenboeken, dagelijkse cartoons in de krant, verfilmingen van stripboeken over superhelden, getekende hervertellingen van klassiekers: overal om ons heen is grafisch genot te vinden. Vandaag vertelt een Reader hoe zij als jongvolwassene in de ban raakt van een beeldverhaal.
Door Lieke
Banner afbeelding van Tú Lê Anh via Pixabay.
Op de middelbare school waren agenda’s niet alleen de plek waar je roosters, afspraken en to-do lijstjes inzette. Jouw agenda was een verlengde van jezelf. Daarmee liet je zien wie je was. Je vrienden zouden hem heel vaak onder ogen krijgen en er waarschijnlijk ook regelmatig iets in kladden. Kortom, het kiezen van de juiste agenda was nogal belangrijk, want je zou er een heel schooljaar aan vastzitten. De agenda die ik me het beste herinner van mijn middelbareschooltijd is die van Snoopy.
Peanuts
In de VS is Charlie Brown het middelpunt van de ‘Peanuts’ cartoons en is Snoopy gewoon zijn maffe hond. In Europa is Snoopy bekender dan zijn baasje. Vandaar dat ik een Snoopy agenda had in plaats van eentje van Peanuts. Dankzij die agenda heb ik de hele ‘gang’ trouwens wel voor het eerst leren kennen, want de pagina’s ervan stonden bomvol met strips uit de cartoon. Aangezien ik vooral bekend was met het schattige ietwat gekke imago van Snoopy, werd ik verrast door hoe grappig en melancholisch de drie tot vier kaders telkens opnieuw waren. Toen de strips vervolgens ook in onze krant verschenen, was ik helemaal om. Aan het einde van elke dag knipte ik de cartoon eruit om er nog langer van te kunnen genieten. Vanaf dat moment was ik een fan.
Multimedia succes
Van 1950 tot 2000, het jaar waarin schrijver en illustrator Charles M. Schulz (1922) overleed, verschenen de Peanuts cartoons dagelijks in de krant – ook op zondag. Het succes van de strip was ongekend. Snoopy en zijn vrienden stonden in meer dan tweeduizend kranten in 75 landen. Charlie Brown, Snoopy, Woodstock, Lucy en Linus van Pelt, Peppermint Patty, Marcie etc. zijn wereldberoemd. In 2004 begon Fantagraphics Books met het uitgeven van ‘The Complete Peanuts’: per jaar publiceerden ze twee gebonden volumes die elk twee jaar van de strips bestreken (behalve het eerste volume, dat drie jaar omvatte). Sinds 2016 is de volledige reeks beschikbaar. Ook in andere media is de cartoon nog springlevend. Er zijn verschillende geanimeerde Peanuts TV series gemaakt, waarvan de oudste in de VS nog steeds elk jaar wordt uitgezonden tijdens Kerst en Thanksgiving. Dat is een traditie geworden. Momenteel kun je op Apple+ The Snoopy Show streamen, een geanimeerde serie die dit jaar van start is gegaan.
Ook op het witte doek is de strip herhaaldelijk verfilmd en onverminderd populair. In 2015 verscheen The Peanuts Movie (in Nederland heet de film natuurlijk Snoopy en de Peanuts: de Film).
De culturele impact van de langlopend cartoonserie is enorm. In The Peanuts Papers vertellen 33 auteurs en illustratoren, hoe de strip hun leven, werk en de wereld om hen heen heeft beïnvloed. Onder andere Umberto Eco, Maxine Hong Kingston, Ann Patchett, George Saunders en Chris Ware komen aan het woord.
Winnen!
Wil jij kans maken op The Peanuts Papers, de dvd van The Peanuts Movie en andere leuke Peanuts goodies?
Laat dan hieronder een reactie achter met daarin de kreet ‘IK DOE MEE’ waarin je tevens antwoord geeft op de onderstaande vraag. De winactie loopt net zolang als De Week van het Beeldverhaal (1 t/m 7 juli). Op 8 juli wordt de winnaar bekend gemaakt. Veel succes!
Welk boek of welke serie is jouw ultieme grafische genot?