Liefdesverklaring aan The Hunting Accident
De Excellence in Graphic Literature Awards is een gloedglitterglanzend nieuwe prijs als reactie op de enorme uitbreiding en waardering van graphic novels. De makers zijn, net als de inhoud van grafische literatuur, meer divers en eclectisch dan ooit, en het medium maakt een enorme groei door op de boekenmarkt, terwijl het eveneens een toenemende impact op alfabetisering, het onderwijs en de academische wereld heeft.
Door Hebbanrecensent Ellen IJzerman (ter ere van de Week van het Beeldverhaal bij de Scifi & Fantasy Club)
Met bovenstaande (kort door de bocht en tamelijk vrij vertaalde) woorden laat Pop Culture Classroom weten er trots op te zijn dat zij de makers van deze wereldklassekunst kunnen eren door middel van de genoemde prijs. Het briljante The Hunting Accident van David L. Carlson en Landis Blair was genomineerd voor de Adult (non-fictie) categorie en mocht de prijs in ontvangst nemen, terwijl de concurrentie bepaald niet mals was.
De inspiratie voor The Hunting Accident kwam tijdens het ontbijt in een restaurant. David Carlson onthult – in het nawoord – hoe zijn "eieren koud werden" terwijl zijn vriend Charlie Rizzo hem het verhaal vertelde van zijn vader, Matt, een man die gewond raakte tijdens een gewapende overval met zijn vrienden. Als gevolg daarvan werd hij blind en vervolgens vatte hij een grote liefde op voor literatuur tijdens zijn verblijf in de gevangenis. Hierbij werd hij geholpen door een van de bekendste moordenaars van de VS: namelijk Richard Leopold, de helft van het kille moordenaars duo Leopold (Nathan) en Loeb. Jarenlang houdt Matt Rizzo de oorzaak van zijn blindheid verborgen voor zijn zoon en vertelt hem in plaats daarvan dat hij een jachtongeluk heeft gehad waarbij een van zijn vrienden dacht een hert neer te schieten, maar hem in het gezicht raakte.
Alles komt uit op het moment dat de politie langskomt en op het punt staat om Charlie op te pakken voor een soortgelijke zonde als zijn vader. Dat is het moment waarop Matt alles aan Charlie vertelt. Niet alleen hoe hij blind werd, maar ook waarom hij overvallen ging plegen, wat er met hem in de gevangenis gebeurde, waarom en hoe hij bevriend raakte met Richard Leopold en vooral hoe Leopold hem in aanraking bracht met de klassiekers uit de wereldgeschiedenis en er zo voor zorgde dat hij de waarheid ging liefhebben.
De wijze waarop Blair Matt Rizzo’s levensverhaal tekent is exceptioneel. Vergeet die overbekende, brave, rechthoekige panelen waar de meeste mensen aan denken bij graphic novels en strips, want die kom je nauwelijks tegen. Sommige panelen zweven op de voorgrond van een groter beeld, dan weer zie je spiraalsgewijs vertolkingen van verschillende geluiden getekend. Soms houdt een (duistere) figuur een hoek van een paneel in de hand alsof het een ingelijst schilderij betreft, in plaats van een deel van het verhaal. De rook die uit de sigaretten van Matt druipt, breidt zich uit in tekstballonnen waarin delen van het verhaal verteld worden. Drie pagina’s met gearceerde lijnen illustreren het moment nadat Matt in het gezicht is geschoten en niets meer ziet, terwijl de delen uit de roman die Matt aan het schrijven is op een witte van brailletekens voorziene ondergrond zijn geschreven, terwijl Matt en Charlie op die bladzijden slechts als silhouetten worden weergegeven… Een voorafschaduwing van Plato’s grot waarmee Matt in aanraking komt in de gevangenis?
Net zoals Blair dat doet in zijn tekeningen, verweeft Carlson in zijn tekst de teksten van onder andere Dante, Plato en Nietzsche kunstig met het levensverhaal van Matt. Het resultaat is een levendige beschrijving van het leven van Matt Rizzo. De oude teksten komen - zich afspelend in het nu, in de gevangenis - opnieuw en glanzend tot leven. Dante’s Inferno, bijvoorbeeld, is terug te herkennen in de gevangenis die bestaat uit een panopticum (Foucault) van negen ringen, met gevangenen die op elke verdieping zijn geplaatst op basis van de ernst van hun zonden en misdaden. Maakt het uit als je dat niet als zodanig herkent?
Welnee, het is hoe dan ook een prachtig verhaal, dat net zo weergaloos getekend is!
The Hunting Accident is niet alleen op een bijzondere manier verteld en getekend door Carlson en Landis, maar het is tevens op een niet alledaagse manier ter wereld gekomen: via ‘crowd funding’ op Kickstarter. Daaraan voorafgaand en tijdens de periode waarin de Kickstarter-campagne plaatsvond, kon iedereen op tumblr de vorderingen volgen totdat het verhaal klaar was en The Hunting Accident op echt, lekker dik papier, tussen prachtig uitgevoerde harde kaften, voorzien van een rood leeslint door iedereen in handen kon worden genomen. Of beter nog, in het hart gesloten...
Een eigentijdse draai geven aan oude legenden of klassiekers gebeurt vaker, maar dat vermengen met een biografie van een bestaand persoon is tamelijk bijzonder. Daarom hierbij de vraag: kennen jullie andere boeken, bij voorkeur graphic novels, die ook een mengvorm zijn van waargebeurd en klassieke verhalen?