The Woman in the Window: What's Our Verdict?
The Woman in the Window is het debuut van A.J. Finn. Begin januari komt het boek uit en op 8 februari moet de Nederlandse vertaling in de boekwinkels liggen. Het boek komt in 38 landen uit en de filmrechten zijn al verkocht. Yvonne, Karin, Dorien, Onno, Lieke en Sylvia lazen dit boek. What's our verdict?
In The Woman in the Window speelt Anna Fox de hoofdrol. Anna is getrouwd met Ed. Samen hebben ze een dochter, Olivia van acht jaar oud. Anna en Ed zijn uit elkaar en Anna woont alleen in het grote herenhuis in New York. Ze is depressief en lijdt aan agorafobie. Daardoor zit ze al tien maanden thuis want ze durft de straat niet meer op. Om de tijd door te komen, vult ze haar eenzame dagen met het kijken naar klassieke zwart-wit films van Hitchcock, met het drinken van Merlot (een beetje te veel) en met het bespieden van haar buren. Op een avond, stomdronken en onder invloed van veel te veel medicijnen, ziet Anna dat een buurvrouw in haar huis door iemand wordt neergestoken. Maar was het wel écht wat ze gezien heeft? Is Anna paranoïde? Hallucineerde ze door haar medicijnen? Of hebben de buren iets te verbergen?
Personages
Anna Fox is als hoofdpersonage sterk neergezet. De andere personages in het boek komen allemaal iets minder uitgebreid aan bod, het draait vooral om Anna.
Yvonne: "De angst, de agorafobie, de depressie, alles is levensecht neergezet en hierdoor kon ik me goed in Anna inleven."
Lieke: "Anna is sterk neergezet. Niet altijd even sympathiek (soms ronduit arrogant), met niet bijzonder herkenbare problemen voor de gemiddelde lezer zoals alcoholisme en agorafobie en toch leef je met haar mee. De rest van de personages zijn ietwat vlak; al vind ik ook de knappe maar louche huurder een interessant personage. De manier waarop Anna weifelt tussen hem vertrouwen en hem wantrouwen injecteert wat suspense in het niet super spannende plot."
Dorien: "Anna is sterk neergezet. Er wordt, zeker in het begin van het boek veel tijd genomen om een duidelijk beeld van haar te schetsen. De andere personages blijven oppervlakkiger, maar dat is logisch aangezien we het verhaal vanuit het perspectief van Anna volgen en zij hen ook niet goed kent. Dit draagt bij aan de spanning en mysterie in het boek."
Sylvia: "Het is knap hoe Finn de lezer een kijkje geeft in het hoofd van iemand met depressies en agorafobie waardoor hij begrip en empathie voor Anna opwekt. Anna’s depressies, angsten, hoge alcoholconsumptie en haar slordige medicijngebruik maken haar een ‘onbetrouwbare verteller’: als lezer weet je niet zeker of wat Anna denkt en ziet echt waar is. Dit maakt haar een heel interessant personage."
Opbouw van het verhaal
Yvonne: "Het boek komt erg traag op gang, maar de opbouw is wel goed gedaan. Finn trekt je in het verhaal, komt met een paar fijne twists en een conclusie. Geen topper, maar zeker de moeite waard om te lezen."
Karin: "Het verhaal wordt eerst langzaam opgebouwd en na de eerste honderd pagina’s begint pas de echte spanning. Er komen een paar verrassende onthullingen en toen het verhaal eenmaal op stoom kwam, werd het voor mij steeds moeilijker om het boek weg te leggen."
Onno vindt de opbouw van het verhaal verdacht veel lijken op It Had to be Murder: "Het verhaal is bepaald niet origineel: Cornell Woolrich schreef in 1942 It Had to be Murder (op basis waarvan Hitchcock de film Rear Window produceerde). De gelijkenis begint al met het intro: de aanduiding van welke buren er wonen. Met al deze informatie doet Finn in het verloop van het verhaal vrijwel niets. Alles draait immers om de familie Fox en de familie Russell." In dit artikel vind je Onno's vergelijking tussen The Woman in the Window en Rear Window.
Spanning en sfeer
Lieke: "Met de sfeer in het boek is niets mis – Anna’s obsessie voor zwart-wit films draagt daar leuk aan bij. Ook de trage opbouw helpt bij het creëeren van een lekkere ouderwetse Agatha Christie-achtige sfeer. Niet zozeer nagelbijtend spannend, maar geen seconde saai. Verrukkelijk vind ik dat, vooral met deze donkere dagen. Je hoeft niet onder je bed te checken na het lezen van dit boek. Het heeft iets… gezelligs."
Dorien: "De spanning komt wat langzaam op gang. Wel hangt er vanaf het begin een mysterieuze sfeer waardoor je je gaat afvragen wat er nu precies aan de hand is en wat er gaat gebeuren."
Sylvia: "Het zijn niet de spannende acties die in dit boek voor de spanning zorgen, het draait om de psychologische spanning. Soms zijn er flashbacks doordat Anna terugdenkt aan haar verleden met Ed en Olivia. Toespelingen in het boek verwijzen naar iets dat in het verleden gebeurd moet zijn. Waarom zijn Anna en Ed uit elkaar gegaan? Wat heeft ervoor gezorgd dat Anna nu aan depressies en agorafobie lijdt? Beetje bij beetje vult Finn de details uit Anna’s verleden in waarbij hij de psychologische spanning langzaam opbouwt en de lezer het verhaal intrekt."
Oude zwart-wit films
Het boek is doorspekt met verwijzingen naar oude, zwart-wit films. Voor Yvonne heeft dit geen toegevoegde waarde: "Finn lijkt een voorliefde voor oude zwart-wit films te hebben en er komen ook regelmatig titels en quotes voorbij. Wellicht leuk voor de liefhebber, maar niet zozeer een toegevoegde waarde voor het verhaal." Ook Karin is niet dolenthousiast hierover: "In het begin is dat interessant, aan het einde iets minder relevant voor het verhaal en voelde het daarom alleen maar vertragend." Over de verwijzingen naar oude zwart-wit films zegt Onno: "In het begin is het opsommen van titels van zwart-films nog wel grappig, maar hoe verder je komt hoe meer dit gaat irriteren." Lieke ontdekt dat er meer achter de verwijzingen naar de films zit: "De vele verwijzingen naar zwart-wit films vind ik – als zwart-wit film fan – natuurlijk geweldig en ze werken zeker sfeerverhogend, maar aan het einde van het boek worden de verwijzingen pas echt gaaf. Dan zorgen ze voor een paar leuke hints waardoor je als oplettende lezer al voor de onthulling op de hoogte bent van de waarheid."
What's Our Verdict?
Zijn wij enthousiast over The Woman in the Window?
Yvonne: "Ondanks dat de opbouw traag was, heeft het verhaal me nergens verveeld. Ik bleef nieuwsgierig naar de gebeurtenis(sen) omtrent het gezin van Anna. De onverwachte plottwist lieten me op het puntje van mijn stoel zitten. Ik heb echt genoten van het boek."
Dorien: "Ondanks de wat trage opbouw van het boek, pakte het verhaal en Anna mij vanaf het begin. Ik wilde voortdurend verder lezen om er achter te komen wat er nou precies aan de hand was. Anna heeft me als karakter weten te boeien van begin tot einde."
Lieke: "The Woman in the Window mag dan als thriller wat tekort komen (met name spanning) maar A.J. Finn maakt dat goed doordat voor de rest alles klopt. Ook taaltechnisch kan ik het zeer waarderen, want Finn schrijft heel cinematisch. Heel precies, beeldend en soms wat bloemrijk. Hij levert met The Woman in the Window een debuut af dat me stiekem best nieuwsgierig maakt naar toekomstige boeken van zijn hand."
Karin: "The Woman in the Window is een spannende psychologische thriller. Hoewel de opbouw iets traag was, bleef het verhaal boeien en wist het einde me te verrassen."
Onno: "Het verhaal komt uiterst traag op gang en ik moest me door de pagina's heen worstelen. Meer dan de eerste helft van het boek gebeurt er niets buiten het sfeer scheppen rond de persoon Anna. De spanning komt voor mij pas na tweederde van het boek gelezen te hebben. De ontknoping mocht er voor mij wel zijn."
Sylvia: "Met The Woman in the Window heeft Finn een fantastisch debuut neergezet, een overtuigende psychologische thriller met een prachtig uitgewerkt hoofdpersonage, vol met onverwachtse plotwendingen en een weergaloze ontknoping. Niets is wat het lijkt in The Woman in the Window."
Our Verdict: HOT!
Hoewel we de opbouw wat traag vinden, verrast het einde ons.
Heb jij The Woman in the Window ook gelezen? Wij horen graag wat jij ervan vond! Laat het ons hieronder weten.