De winnaar van de Gouden Strop 2019 volgens de Thriller Club
Vanmiddag worden in het programma 5 Uur Live op RTL4 de winnaars van de Bookspot Gouden Strop en de Bookspot Schaduwprijs bekend gemaakt. Voor het zover is, laten de leden van de Thriller Club weten wie volgens hen de felbegeerde prijzen in de wacht moet slepen.
Sinds 1 mei kennen we de boeken die de shortlists haalden. We knoopten er een heuse challenge aan vast en zouden alle boeken binnen de maand lezen en beoordelen. Heb je een paar weken geleden onze blog met informatie over de prijzen, de genomineerden en de challenge gemist, dan kun je die hier nalezen.
Vandaag vertellen we jullie wie onze winnaar van de Gouden Strop is, gisteren kwam de Schaduwprijs al aan de beurt. Jeanet, Silvia, Joyce, Karina, Evy, Greet, Kees en Chantal (met andere woorden de voltallige Thriller Club) lazen de vijf boeken op de shortlist. In tegenstelling tot andere jaren publiceren we niet de feedback van elke lezer apart, maar hebben we per boek een groepsoordeel geschreven. De reden daarvoor is dat een aantal van ons een paar van de genomineerde boeken ook leest in het kader van de Hebban Debuutprijs en daarover moet nou eenmaal nog gezwegen worden.
De Bookspot Gouden Strop is de prijs voor de beste (oorspronkelijk) Nederlandstalige spannende roman.
- De munt van Judea - Kefah Allush
- De witte kamer - Samantha Stroombergen
- Erfenis - Henk Apotheker & Kirsten van Dissel
- Genadeschot - Felix Weber
- Vogelvrij - Kasper van Beek
Een van de boeken, De munt van Judea, was nog niet zo goed beschikbaar in de bieb. Dat is meteen de reden dat een paar van onze volgers de Challenge niet kon afronden. De Thriller Club heeft dit euvel opgelost door naar de winkel te stappen, we konden onze eigen Challenge toch niet in het water laten vallen…
Zoals we gisteren al vertelden, heeft volger Leentje4trixie beide Challenges tot een goed einde gebracht, fantastisch! Voor haar is de winnaar van de Gouden Strop Samantha Stroombergen met De witte kamer, zij gaf het boek maar liefst 5 sterren (gevolgd door Vogelvrij met 4,5 sterren, De munt van Judea met 4 sterren, Quarantaine met 3,5 sterren, Erfenis met 3,5 sterren en Genadeschot met 3 sterren).
Leentje zegt over haar winnende boek: Fantastisch verhaal, mooi opgebouwd, jammer genoeg zou het zo uit onze hedendaagse maatschappij kunnen komen. Maar net daarom vond ik het een interessant verhaal om te lezen. Persoonlijke en spijtige handelingen die we meemaken en die onze hersenen laten geloven dat één groep mensen en niet alleen die ene persoon die het misdrijf pleegt verantwoordelijk zijn. Dit boek weerspiegelt ons denken over het samenleven in de huidige maatschappij, familiegevoel en samenhorigheid niet altijd zoals het zou moeten zijn en vaak met oogkleppen op.
En dan nu de groepsoordelen door de Thriller Club.
De munt van Judea - Kefah Allush
Een thriller die zich op een niet-alledaagse locatie afspeelt en bovendien een link heeft met de actualiteit, dat schept verwachtingen en belooft het allerbeste. Het boek had meteen onze interesse en zou die heel de tijd weten vast te houden. De kennis van de auteur over het Midden-Oosten wisten we ten zeerste te appreciëren.
De verhaallijnen zijn boeiend, interessant en vrij realistisch. De plot steekt goed in elkaar, er blijven nauwelijks losse eindjes over. Allush werkt naar een spannende ontknoping toe, al is die voor sommigen niet helemaal onverwacht. Een enigszins voorspelbare plot dus voor sommigen, terwijl anderen dat totaal anders zagen. Door het relatief korte tijdsbestek waarin het verhaal zich afspeelt, zit er behoorlijk wat vaart in het boek. Al vindt niet iedereen het even spannend. De ene vindt de hoogspanning alleen naar het einde toe, terwijl een ander van in het begin op het puntje van de stoel zit. Sowieso hielden het verhaal en de zoektocht iedereen bezig.
De munt van Judea is beeldend geschreven, de vlotte en heldere stijl worden meermaals genoemd. De manier waarop Allush zijn verhaal doet, zorgt ervoor dat iedereen het boek zeer aangenaam lezen vindt. De personages zijn goed uitgewerkt en spreken aan. De auteur heeft zijn hoofdpersonage Gabriel Davids goed uitgediept, waardoor je echt met hem mee op pad kan. Toch ook een kritische noot. Eén lezer vindt dat de gecreëerde verwachtingen niet helemaal ingelost worden, al slaagt de auteur er wel in om een erg bijzondere sfeer te scheppen en de aandacht vast te houden. Het boek zou wat afstandelijk aanvoelen en je zou niet helemaal vat krijgen op de personages.
De munt van Judea smaakt duidelijk naar meer. Een gedurfd thrillerdebuut door een auteur die weet hoe hij een verhaal moet vertellen. Een meer dan bovengemiddeld goed debuut.
De witte kamer – Samantha Stroombergen
Samantha Stroombergen heeft met haar debuut gekozen voor actuele thema's, zoals een aanslag in Nederland en de manier waarop naar vluchtelingen wordt gekeken. Dat maakt dat het boek voelt alsof het (deels) zo zou kunnen gebeuren. De thema’s zijn goed uitgewerkt en getuigen van een uitgebreide research. De ideeën in het boek hebben ons verrast en dat voelde voornamelijk in het begin erg verfrissend aan.
Het verhaal wordt vanuit het perspectief van voornamelijk twee personages verteld. Twee verhaallijnen ook, die steeds dichter naar elkaar toekomen, tot op het laatst weet je niet hoe alles echt in elkaar zit. Alle elementen voor een complex plot zijn aanwezig, jammer dat het met de uitwerking ervan naar het einde toe een beetje fout loopt. Al lezend zoek je mee naar dader en motieven en reken je op een knallende apotheose. Die kwam er echter niet, de 'verklaringen' kwamen te weinig onderbouwd over en waren niet bevredigend.
De spanning wordt doorheen het boek goed vastgehouden. Er is niet meteen sprake van hoogspanning, maar het geheel is intrigerend genoeg om in de ban van het verhaal te raken. Hier en daar een verrassing en toch wel een paar clichés. De witte kamer is vrij beeldend geschreven. De schrijfstijl is erg toegankelijk, waardoor dit debuut prettig leesbaar is.
Hoofdpersonages zijn de jonge Hanna, studente criminologie, en haar oom Léon Coeur, rechercheur maar tijdelijk geschorst en nu (verplicht) leraar criminologie. Een erg origineel duo, dat volgens ons nog een paar boeken meekan. Beide figuren worden voldoende uitgediept en je kunt echt met hen meeleven, al zijn hun acties niet altijd even geloofwaardig. Zelfs de personages die maar een bijrol vervullen komen helemaal tot leven.
Ondanks het iets mindere einde is De witte kamer een meer dan verdienstelijk debuut. Wij zien in Samantha Stroombergen een belofte voor de toekomst.
Erfenis - Henk Apotheker & Kirsten van Dissel
Een boek waar we het niet helemaal over eens zijn. Voor een aantal van ons was het genieten van begin tot einde, terwijl iemand het boek nogal voortkabbelen vond en het boek niet op iedereen een grote indruk maakte. Erfenis staat in elk geval bol van de actie, er is weinig of geen tijd om stil te staan. Het boek start met een knallende proloog, waarbij gelijk al blijkt dat niets is wat het lijkt. En dat gegeven weten de auteurs eigenlijk het hele boek vol te houden. Zo neemt het boek halverwege een wending die je niet verwacht, een ‘gewone’ verdwijningzaak ontpopt zich tot veel meer dan dat.
Een goed opgebouwd verhaal waarbij aan het eind geen openstaande vragen meer zijn. Af en toe een verrassende plotwending, maar ook een aantal acties die te mooi op hun plaats vallen. Richting ontknoping wordt het verhaal onwaarschijnlijker en ongeloofwaardiger, vinden sommige lezers. Andere hebben het dan weer over een knallende ontknoping.
Spanning is er meteen bij het begin. De proloog maakt je nieuwsgierig en blijft een tijdje in je hoofd zitten, want hij zet je op het verkeerde been. Het boek blijft de hele tijd spannend, daar zijn we het over eens. Een aantal cliffhangers en het gedrag van hoofdpersonage Chris zijn daar niet vreemd aan. Geen wonder dus dat Erfenis een boek is waarin we steeds wilden doorlezen.
Het merendeel van de Thriller Clubleden vindt de personages sterk uitgewerkt. En dan hebben we het niet alleen over Chris, het stoere vrouwelijke hoofdpersonage, maar ook over bijvoorbeeld haar collega’s. En laat ons macho Mirko Noordman niet vergeten. Ook over de schrijfstijl zijn we zeer te spreken. Die is bijzonder vlot en aantrekkelijk, opvallend wanneer je weet dat twee mensen samen aan dit boek gewerkt hebben. Het duo houdt het tempo hoog en het boek erg leesbaar. Dat Henk Apotheker scenario’s schrijft, is overduidelijk, want dit boek kan zo door als filmscenario.
Erfenis is een zeer boeiende en spannende thriller, met speurwerk om van te smullen. Niet noodzakelijk een boek dat je jarenlang bijblijft, maar zeer leuk leesvoer, een aanrader voor de thrillerlezer.
Genadeschot – Felix Weber
Over dit boek heeft de Thriller Club een zeer uitgesproken mening. Met de beste wil van de wereld begrijpen we niet wat dit boek op de shortlist van de Gouden Strop te zoeken heeft. Het is zelfs niet duidelijk waarom dit boek als thriller door het leven gaat, de term ‘literaire roman’ dekt de lading veel beter.
Het boek is vooral een persoonlijk verslag van Eden Lumas, over hoe het hem tijdens en na de Tweede Wereldoorlog verging. Het verhaal komt moeizaam op gang en het is een echte strijd om het boek door te komen. Zonder de tekst op de achterflap was er geen touw aan vast te knopen geweest, want het verhaal springt heel erg door de tijd, bijna zonder enig houvast. De rode draad in de plot is totaal zoek, vele zijwegen worden ingeslagen en het verhaal schiet alle kanten uit. Een groot deel ervan is traag en bovenal zonder spanning. Af en toe is het wel interessant en dan boeit het ook, maar bij momenten is het ronduit vervelend.
Bijzonder weinig tot geen spanning, en een ontknoping die van tevoren te voorspellen is, twee dooddoeners voor een thriller. We waren zo misnoegd over dit boek, dat de uitwerking van de personages nauwelijks aan bod kwam in de feedback die elk van ons over het boek neerpende.
Heel veel beschrijvingen, veel te veel uitweidingen. De vele onnodige woorden maken het boek praktisch onleesbaar, totaal onbelangrijke zaken (voor de plot) worden uitgebreid beschreven. Iemand noemt de schrijfstijl hoogdravend. Meerdere lezers moesten zich dwingen om niet hele stukken over te slaan. Op een bepaald moment voelt de schrijfstijl iets vertrouwder aan en raak je gewend aan de wijze waarop het verhaal verteld wordt, met alle sprongen in tijd en ruimte. Toch is het op geen enkel moment soepel lezen, de zeer gedetailleerde schrijfstijl van Weber voorkomt dat je ooit verder komt dan een eerste versnelling.
Genadeschot is een redelijk geslaagd verhaal, maar dan wel als oorlogsroman en niet als thriller. Het verhaal mag nog zo goed geschreven zijn, als thrillerschrijver krijgt Felix Weber een dikke onvoldoende.
Vogelvrij - Kasper van Beek
De proloog is veelbelovend door een combinatie van onheil en mysterie. Toch lijkt er een stijlbreuk te zijn met de rest van het boek en dat is jammer. Het boek begint sowieso sterk, het is een plezier om je op dit verhaal te storten. Het kent een vlot verloop en speelt zich soms in hoog tempo af, je vliegt doorheen het boek. Dit is onder andere te danken aan de plezierige schrijfstijl van Van Beek. Hij schrijft met vaart en heeft sterke dialogen. Zijn ervaring in de filmindustrie is duidelijk.
De roadtrip is vermakelijk, maar niet altijd geloofwaardig. Wel is die zo filmisch beschreven dat je het landschap aan je voorbij ziet trekken, een absoluut pluspunt. Dat de geloofwaardigheid niet altijd top is, is een element dat steeds opnieuw genoemd wordt, de ene lezer heeft er al meer last van dan de andere. Ook is het verhaal af en toe wat voorspelbaar. Niet erg, vinden sommigen. Anderen moesten net even doorzetten, wanneer het verhaal te erg voor de hand liggend was.
Over het spanningselement zijn we het niet helemaal eens. De meesten zien een lichte spanningsboog, maar voor een echte thriller ontbreken toch de momenten van piekspanning. Momenten waarbij je op het puntje van je stoel zit en wil doorlezen, om even later een onverwachte wending voorgeschoteld te krijgen. Anderen zagen dat anders en vonden dat de spanning echt voelbaar was.
Wat betreft de uitwerking van de personages liggen de meningen ver uit elkaar. Zo vindt iemand dat hoofdpersonage Olaf de enige is die enigszins uitgewerkt is, terwijl Mila en Alex, de twee andere figuren met een redelijk grote rol, onvoldoende tot leven komen. Olaf wordt zowel geloofwaardig als totaal niet boeiend genoemd. Niet iedereen is ontevreden, er wordt ook gezegd dat de karakters goed beschreven zijn, dat je echt meeleeft met de drie spilfiguren. Hoe oneens kun je het zijn…
Vogelvrij is al met al een behoorlijk debuut, bij vlagen vreemd, maar ook intrigerend. Een verhaal dat in een film waarschijnlijk prima tot uiting komt, maar op papier net tekortschiet.
En de winnaar is…
Alle sterren per boek werden opgeteld en we hebben een winnaar! Is het dezelfde auteur die morgen door de officiële jury tot winnaar gekroond wordt? Nog één nachtje slapen en we weten het!
Onze winnaar van de Bookspot Gouden Strop 2019 is De munt van Judea van Kefah Allush!
Voor het CPNB kan sinds dit jaar een auteur niet zowel de Schaduwprijs als ook de Gouden Strop winnen. De Thriller Club houdt geen rekening met die regeling. Wij hebben van elke shortlist het voor ons beste boek tot winnaar uitgeroepen.
Natuurlijk willen wij graag weten of jullie een van deze vijf boeken gelezen hebben en wat jullie ervan vonden. Zijn jullie het eens met onze keuze, is De munt van Judea een terechte winnaar? We horen het graag!
Tot binnenkort,
Greet, namens de Thriller Club