We Love Crime en debuten
Iedere lezer leest waarschijnlijk wel eens bewust of onbewust een debuut van een auteur. Hieronder geven Kees, Chantal, Greet en Joyce hun mening over het lezen van een debuutboek. Onze zes andere leden konden hier niet concreet een mening over formuleren.
Leest de Thriller Club van Tien vaak debuten en waarom wel/niet?
Al direct zijn de verschillen als lezer duidelijk, Kees kiest zelf bewust om een debuut te lezen met las voornaamste reden het ontdekken van een nieuwe auteur. Van de gevestigde orde kent hij de schrijfstijl inmiddels wel en dus vindt hij het prachtig om eens iets anders te lezen. Wat overigens niet wil zeggen dat de nieuwste boeken van 'oude bekenden' per definitie slecht of minder dan de vorige zijn. Zeker niet, want er kunnen absoluut juweeltjes tussen zitten. Maar, nieuwsgierig als hij is, wil hij die boeken ook wel eens ontdekken.
Chantal is hierin haast de tegenpool van Kees, ze leest uiteraard debuten, maar vaak meer onbewust. Ze heeft vaak niet eens door dat een boek het debuut van een auteur is. Ze kiest een boek dat ze wil lezen altijd op de inhoud uit. Is de inhoud interessant, dan gaat ze het boek lezen. Ze gaat ook niet bewust het debuut van een bekende schrijver alsnog lezen. Joyce kan zich hier wel bij aansluiten, de korte omschrijving van het boek moet haar aanspreken en niet zozeer het feit dat het een debuut is. Als het onderwerp haar niet aanspreekt dan leest ze het boek niet. Zo`n boek komt er ook bij Greet niet in. Wel vindt Joyce het leuk om achteraf een debuut van een auteur op te pakken om te zien hoe een auteur is veranderd en vaak gegroeid.
Ook Greet leest een boek vooral op basis van de inhoud, als deze haar aanspreekt dan geeft ze het debuut graag een kans. Als het reeds negatieve recensies regent, dan past ze vaak. Dit is echter niet specifiek voor een debuut, dit geldt voor alle boeken. Greet leest best vaak debuten, niet alleen als jurylid voor de Thriller Debuutprijs en zeker ook niet alleen Vlaamse of Nederlandse auteurs. Een vertaald debuut dat zich in het buitenland al bewezen heeft, mag zeker op haar leeslijst. Kees sluit zich hier volledig bij aan. Joyce had in gedachten dat ze meer buitenlandse debuten las dan Nederlandse, maar na het tellen in de leeslijsten van de afgelopen jaren valt dat reuze mee.
En ja, er valt nog meer te zeggen over debuten
Als een boek het eerste deel van een serie is, zijn Joyce, Greet en Chantal het eigenlijk unaniem eens dat je, wanneer mogelijk, bij deel één van de serie moet beginnen. Dat is een deel van de charme van een serie. Chantal merkt hierbij op dat dit wel vaak met terugwerkende kracht gebeurt, als de serie zich al bewezen heeft en succesvol is. Willen beginnen met het eerste deel is bij Greet de reden dat ze bij 80% van de series achter de feiten aanloopt. Joyce vindt het mooi dat door onder andere de rubriek ‘Seriepersonages’ ze nu boeken leest die ze anders misschien nooit gelezen had.
Kees geeft aan dat door zijn recensentenwerk voor Hebban hij regelmatig het debuut van een auteur leest en dat hier heel verschillende conclusies kunnen worden getrokken. Soms is het een juweeltje en soms valt het vies tegen. Hij blijft openstaan voor debuten. De dames beamen dit, dit geldt ook voor het jureren van de Thriller Debuutprijs.
Terecht geeft Greet aan dat sommige debutanten meteen de hemel in worden geprezen, terwijl andere auteurs die het misschien meer verdienen maar nauwelijks aandacht krijgen. Het zij zo, iets met marketing... Er zijn auteurs die meteen bij hun eerste boek alles goed lijken te doen, terwijl andere meer last van 'kinderziektes' lijken te hebben. Zolang zo'n minder perfect debuut geen echte afknapper is, zal ze ook die auteurs een tweede kans geven.
Joyce twijfelde of zij vorig jaar lid zou worden van de Thriller Club van Tien, grootste reden was het lezen van ‘gedwongen’ debuten. Ze besloot het een jaar de kans te geven en kan alleen maar concluderen dat het experiment volledig geslaagd is. Met heel veel plezier las zij de debuten en leerde anders naar een boek te kijken. Er zaten zeker auteurs bij waarvan ze deel twee en verder graag gaat lezen of al gelezen heeft.
Onze favoriete debuutthriller?
Maar wat is nou de beste debuutthriller die Kees gelezen heeft? Dat was een hele lastige vraag, omdat hij veel goede debuten gelezen heeft. Als hij toch een titel moet noemen, gaat hij voor De onderkant van sneeuw van Ilse Ruijters, winnares van de Hebban Thriller Debuutprijs van 2015. Een psychologische thriller die vanaf het begin tot het eind blijft boeien en waarin de grootste verrassing zich in de ontknoping voordoet. Goed voor de spanning die zich dus ook voldoende voordoet. Daarnaast is het verhaal onvoorspelbaar en heeft het ruim voldoende plotwendingen. En het laatste hoofdstuk... tja, dat zorgt wel weer voor de nodige twijfels. Want weet je nu echt wat er gebeurd is of steekt alles toch nog anders in elkaar? Kortom, een thriller die wat hem betreft niet stuk kan.
Greet gaat voor Bloedbruiloft van Ellen Gerretzen. Begin 2013 was dat boek de start van haar ontdekking van Nederlandstalige auteurs, zowel uit Nederland als Vlaanderen. Tot bijna vijf jaar geleden dacht ze (zoals wel meer lezers) dat boeken uit Vlaanderen of Nederland per definitie minder goed waren dan vertaald werk uit het buitenland. Ellen G. heeft haar meteen van dat vooroordeel genezen, collega Hilde Vandermeeren heeft dat even later met haar debuut nog eens overgedaan.
Het debuut dat Joyce verpletterd heeft is Ik ben pelgrim van de Australische auteur Terry Hayes. Het boek mocht zij vooruit lezen voor de verschijning en in januari 2014 was al direct duidelijk dat geen enkel boek dit nog ging overtreffen in dat jaar. Zo sterk en realistisch, een genot om te lezen en met een zucht dicht te slaan. Nog steeds staat het verhaal haar bij, ondanks de vele gelezen boeken hierna gelezen.
Lezen voor de Hebban Thriller Debuutprijs
Voor de Hebban Thriller Debuutprijs mogen wij alle vier drie of vier boeken lezen dit jaar. Jammer is dat het aantal ingezonden, maar ook gepubliceerde debuten zo sterk terugloopt. We leren weer een aantal auteurs kennen. Welke van deze debuten de prijs dit jaar gaat winnen, dat is nog even afwachten. Onze mening houden we nog een tijdje voor ons. Eerst een shortlist en dan een winnaar...
Wat vinden jullie van debuten? Welk debuut heeft jullie overdonderd?
We Love Crime wenst jullie een fijn weekend,
Joyce