×

Recensie: 'Een verre plek vlakbij'

op 04 september 2018 door

Vanaf vandaag ligt het nieuwe boek 'Een verre plek vlakbij' van Hayley Long in de boekhandels! Een verre plek vlakbij gaat over de broers Dylan en Griff, die samen met hun ouders betrokken raken in een vreselijk auto ongeluk. Hun ouders overleven de crash niet en van de ene op de andere dag staan de broers er ineens alleen voor. Totdat een verre oom en tante zich melden en ze verhuizen naar Wales. Ondanks het grote verdriet lijkt hun leven daardoor wat rustiger te worden, maar Dylan maakt zich grote zorgen om zijn broertje. Griff lijkt niet om te kunnen gaan met het verlies; hij praat niet en trekt zich steeds verder terug. Dylan heeft ook moeite de moed erin te houden en vlucht in zijn hoofd naar de plaatsen en herinneringen waar hij gelukkig was. Dylan heeft moed hard nodig, aangezien er iets heel belangrijks is waar hij vrede mee moet sluiten voordat hij verder kan met zijn leven.

Dit artikel is geschreven door Brechtje

De auteur

Voor Een verre plek vlakbij had ik nog nooit van Hayley Long gehoord. Toch bewijst een beetje zoeken op Google dat dit niet haar eerste boek is! Ze schreef onder andere Sophie Someone, What's up with Jody Barton en Downside up. Haar boek Being a girl is in Nederland verschenen als Het ultieme meisjesboek. Een verre plek vlakbij is het eerste YA boek van Hayley dat in Nederland verschijnt, uitgegeven door Harper Collins YA. Vooral de thema's rouw, verwerking, familie en hoop komen naar voren.

Plot

Ik had eerst wel wat moeite om het plot in dit boek te ontdekken. Het voelde alsof het verhaal maar een beetje door kabbelde zonder echt een bestemming te hebben. Sommige stukken vond ik heel snel gaan, andere momenten vond ik juist net wat te langdradig. Het boek speelt zich af op veel verschillende plekken. In de herinneringen van Dylan reizen we af naar Barcelona, Shang Hai en München, de tegenwoordige tijd speelt zich af in New York of Wales. Toch is dit niet storend tijdens het lezen, het is duidelijk waar het verhaal op dat moment zich afspeelt en de sfeer van elke plek komt goed over.

Nu ik het boek uit heb, snap ik de opbouw en het doel van de plot veel beter. Een verre plek vlakbij laat zien hoe het rouwproces voor iedereen anders is, dat een groot verlies je ook verandert als mens en dat iedereen anders met pijn en gemis om gaat. Het laat zien dat iedereen zijn leven op zijn eigen manier en in zijn eigen tempo weer oppakt. Ik moest een beetje inkomen, maar dit boek staat nu zeker weten op het lijstje met mooiste boeken die ik heb gelezen!

Een groot voordeel van dit boek vind ik de fijne schrijfstijl van Hayley Long. Je wordt binnen no-time in dit boek meegesleept. Doordat de zinnen niet te lang zijn is het niet moeilijk je aandacht bij het verhaal te houden, en vanaf de eerste pagina spat ook Hayleys humor er vanaf. Er zitten heel wat bekendheden in dit boek verwerkt, van Harry Potter en One Direction tot Aretha Franklin en The Beachboys. Dit maakt het boek net wat persoonlijker, en het is leuk omdat je de liedjes en verwijzingen vaak herkent. Wat ik ook heel leuk en origineel vond is hoe beschreven werd wanneer Dylan terug ging naar een herinnering. Door een zin in stukjes te hakken en elk woord op een nieuwe regel te zetten, voelde het echt even alsof je in een paar stapjes terug sprong in de tijd.

De vormgeving zorgde ook voor veel leuke details. Bijvoorbeeld de verkeersborden die in het Welsch en Nederlands aangegeven worden, sommige woorden die groter zijn gemaakt en woordgrapjes tussendoor vond ik het boek heel origineel maken.

Een verre plek vlakbij is geschreven in de ik-vorm, vanuit het oogpunt van Dylan. Hierdoor krijg je heel goed de emoties, motieven en keuzes van Dylan mee. Toch zorgt dit er niet voor dat de andere personages oppervlakkig blijven. Elk personage krijgt de tijd om geïntroduceerd te worden, en de lezer krijgt de ruimte om nieuwe personages te leren kennen. Doordat je de personages leert kennen zijn ze meteen een stuk realistischer. Hierdoor komen ook de emoties veel rauwer over. Neem bijvoorbeeld Griff, de broer van Dylan. Hoe verder je komt in het boek, hoe duidelijker zijn manier van denken wordt en waarom hij doet zoals hij doet.

Ik vind Een verre plek vlakbij een super goede aanrader! Voor jongeren en YA lezers, maar ook voor lezers die op zoek zijn naar een mooi boek dat meeslepend is, maar waarbij je niet teveel na hoeft te denken. Ook als je het boek een tijdje niet oppakt, zit je zo weer in het verhaal. Ondanks een paar minpuntjes in het plot, maakt een gigantische plottwist en de schrijfstijl van Hayley heel veel goed. Ik huil nooit bij boeken, maar bij dit boek moest ik wel even een paar keer slikken. Ik raad je dan ook zeker aan zakdoekjes in de buurt te houden!

Ik geef Een verre plek vlakbij 4 stralende sterren!