×

Recensie: IJzerhart

op 23 september 2020 door

Op maandag 21 september 2020 verscheen de YA fantasy IJzerhart  van de Nederlandse auteur Mara Li. Nicole kreeg een recensie-exemplaar van de uitgeverij en las dit boek zonder enige verwachtingen. Lees hieronder wat zij ervan vond.

Over het boek

De jonge weefster Cliona heeft haar leven lang al last van onheilspellende dromen. Wanneer haar onderkomen door een vreemd ongeluk verwoest wordt, vindt ze onderdak bij de monniken die haar ooit als baby in het woud hebben gevonden. Maar haar leven raakt pas echt in een stroomversnelling als een nieuwe landheer zijn intrek neemt in de nabijgelegen Eikenburcht en zijn oog op haar laat vallen.

Hoewel Heer Declan een charmant en ruimhartig man lijkt te zijn, heeft Cliona toch het gevoel dat hij een duister geheim heeft. Bovendien doet zijn zwijgzame dienstknecht Cú er alles aan om haar weg te jagen. Maar wat als er een oude magie tot leven wordt gewekt en Cliona's dierbaren in gevaar komen? Zal Cú bereid zijn om aan haar zijde te vechten of zal hij haar verraden?

Een prachtig geschreven fantasyverhaal met als setting het Ierland van de tiende eeuw.

IJzerhart is het eerste boek dat ik van Mara Li las. De eerste recensies van andere bloggers waren lovend en dat wekte mijn nieuwsgierigheid. Waar ik ook enthousiast van werd, is de cover! Die straalt een en al magie en mysterie uit. Ik verwachtte dan ook een verhaal dat me mee zou slepen naar een magische wereld vol mysteries en romantiek.

Cliona vond ik meteen sympathiek. Het was niet moeilijk om me in haar te verplaatsen, omdat er veel aandacht wordt besteed aan de beschrijving van emoties en gedachten. Mara Li weet haar heel overtuigend als de dappere heldin neer te zetten, op een hele realistische manier. Heer Declan is een personage dat heel erg goed is uitgewerkt. Ik kreeg al vanaf het begin de kriebels bij hem en voelde dat er iets niet klopte. Hij komt precies zo over als zou moeten. Cú is ook erg interessant, maar dan op een hele andere manier. Hij blijft lange tijd onleesbaar en dat wekte mijn nieuwsgierigheid. De rest van de personages hebben dan wel geen grote rol, maar stuk voor stuk zijn ze onmisbaar voor het verhaal.

Verhaallijn

Ik zat meteen in het verhaal en waande me vanaf het begin in een ander tijdperk. Dat werd mede veroorzaakt door de aangename schrijfstijl van de auteur. De zinnen vloeien moeiteloos in elkaar over en de woordkeuze en dialogen komen letterlijk uit een andere tijd. De worldbuilding is fantastisch en de spanning zit er vanaf het begin goed in. Het voelde voor mij als één groot mysterie dat tot het eind van het boek duurde. Ik lees niet vaak een boek waarbij ik echt pas op het laatst doorheb wat er nu precies aan de hand is. Op geen enkel moment werd het verhaal voorspelbaar of langdradig. Het plot is ontzettend origineel bedacht en op een meesterlijke manier uitgewerkt. De fantasy elementen zijn om van te smullen!

IJzerhart heeft alle ingrediënten die een goed fantasy YA-boek moet hebben: een dappere, sympathieke heldin, een knappe mysterieuze man en een echte slechterik. Ik heb genoten van dit boek dat spannend blijft tot de laatste bladzijde!

Hopelijk krijgt IJzerhart na het lezen van deze recensie ook een plekje op jullie TBR!