Kohnstammlezing 2010 van vrijdag 26 maart 2010, 15:00 uur
Onder de titel Het belang van emotioneel kapitaal houdt Christien Brinkgreve, hoogleraar Sociale wetenschappen aan de Universiteit Utrecht, dit jaar de Kohnstammlezing. Brinkgreve wijst in de lezing op het grote belang van emotioneel kapitaal, van het vermogen om gedrag en emoties adequaat te beheren. In een tijd als deze, waarin een groot beroep wordt gedaan op zelfsturing en zelfbepaling, komt het erop aan dit vermogen goed te ontwikkelen. Wie dit niet voldoende in huis heeft, loopt de kans niet goed mee te kunnen komen, komt op een zijspoor terecht of raakt psychisch en sociaal ontregeld. Maar dit vermogen is niet vanzelf gegeven: mensen leren dat van elkaar - thuis, op school, van vrienden en leeftijdgenoten, maar ook via de media. Het is niet alleen een taak voor ouders, ook scholen moeten zich hiermee bezighouden. Hierin verschilt ze van mening met Frank Furedi die vorig jaar de Kohnstammlezing hield. Het belang van economisch kapitaal, maar ook van sociaal en cultureel kapitaal is inmiddels veelvuldig beschreven. Het belang van emotioneel kapitaal in onze cultuur van zelfbepaling is buiten de ontwikkelingspsychologie tot nu toe echter slechts fragmentarisch belicht.
De Kohnstammlezing vindt jaarlijks plaats; dit jaar is de elfde editie. De lezingenreeks, georganiseerd door het Samenwerkingsverband Onderwijs en Opvoeding Amsterdam, is geïnspireerd door het werk van Philip Kohnstamm en is uniek in haar soort: op het grensvlak van het maatschappelijk debat, het wetenschappelijk onderzoek en de praktijk van onderwijs en opvoeding. De lezing wordt gepubliceerd in een speciale reeks, uitgegeven door de Vossiuspers UvA Amsterdam.
Onder de titel Het belang van emotioneel kapitaal houdt Christien Brinkgreve, hoogleraar Sociale wetenschappen aan de Universiteit Utrecht, dit jaar de Kohnstammlezing. Brinkgreve wijst in de lezing op het grote belang van emotioneel kapitaal, van het vermogen om gedrag en emoties adequaat te beheren. In een tijd als deze, waarin een groot beroep wordt gedaan op zelfsturing en zelfbepaling, komt het erop aan dit vermogen goed te ontwikkelen. Wie dit niet voldoende in huis heeft, loopt de kans niet goed mee te kunnen komen, komt op een zijspoor terecht of raakt psychisch en sociaal ontregeld. Maar dit vermogen is niet vanzelf gegeven: mensen leren dat van elkaar - thuis, op school, van vrienden en leeftijdgenoten, maar ook via de media. Het is niet alleen een taak voor ouders, ook scholen moeten zich hiermee bezighouden. Hierin verschilt ze van mening met Frank Furedi die vorig jaar de Kohnstammlezing hield. Het belang van economisch kapitaal, maar ook van sociaal en cultureel kapitaal is inmiddels veelvuldig beschreven. Het belang van emotioneel kapitaal in onze cultuur van zelfbepaling is buiten de ontwikkelingspsychologie tot nu toe echter slechts fragmentarisch belicht.
De Kohnstammlezing vindt jaarlijks plaats; dit jaar is de elfde editie. De lezingenreeks, georganiseerd door het Samenwerkingsverband Onderwijs en Opvoeding Amsterdam, is geïnspireerd door het werk van Philip Kohnstamm en is uniek in haar soort: op het grensvlak van het maatschappelijk debat, het wetenschappelijk onderzoek en de praktijk van onderwijs en opvoeding. De lezing wordt gepubliceerd in een speciale reeks, uitgegeven door de Vossiuspers UvA Amsterdam.