Fijn uitgewerkte historische roman

A van Steeg 29 februari 2024
Clare Marchant werd in Nederland bekend met De geheimen van Saffron Hall. Inmiddels in De dochter van de kaartenmaker alweer het derde boek die in Nederland is vertaald. Weet ze met deze historische roman opnieuw de lezer te verrassen met haar nieuwste historische roman?

In De dochter van de kaartenmaker leren we Freida kennen die op verschrikkelijke wijze haar ouders moet verliezen. Ze wordt opgevangen in haar familie en leert hier verder de technieken die haar vader haar leerde van het kaarten maken. Een heel specifiek en fijn werk waar ze de wateren en landen tekent die schippers tegenkomen. Als de Engelse koningin haar op het hof uitnodigt en wil dat ze een gedetailleerde tekening maakt voor Francis Drake, besluit ze een kopie voor haar man te maken die ook schipper is. Maar wat als het leven steeds zwaarder wordt omdat er mensen zijn die niet achter deze plannen staan? Is Freida haar leven dan nog wel zeker, net zoals haar man Willem en hun zoontje Jacob?

In het heden leren we Robyn kennen die haar man tijdens het varen is verloren. Inmiddels zijn er al meerdere jaren verstreken maar ze kan hem nog niet dood verklaren omdat dit zo’n definitieve keuze is. Maar als ze een kaart tegenkomen in de collectie van haar vader wil ze meer weten over deze bijzondere kaart waar bloed aan lijkt te zitten. Wat voor geschiedenis is er verbonden aan deze bijzondere kaart?

De dochter van de kaartenmaker is een fijne historische roman geworden. Je wil zo graag dat Freida haar leven kan leiden die ze voor ogen heeft, maar wat wordt het haar moeilijk gemaakt. Het harde leven van die tijd weet Marchant goed aan papier toe te vertrouwen. Maar ook het verdriet van Robyn voel je continu tussen de regels door. Enerzijds is ze een volhardende vrouw, maar anderzijds ook onzeker is om een belangrijke keuze te maken. De balans tussen Freida en Robyn is sterk en maakt dit verhaal alleen maar sterker.

De liefhebber van historische romans zullen met De dochter van de kaartenmaker echt aan hun trekken komen. De schrijfstijl is uitnodigend en Marchant weet de lezer steeds bij het verhaal te houden. Dit maakt dat het verhaal echt heerlijk is om te lezen en het liefst blijf je doorlezen. Zullen beide vrouwen hun geluk kunnen hervinden en vast blijven houden?

Ik heb genoten van De dochter van de kaartenmaker. De cover is prachtig en past goed bij de inhoud van het boek. Marchant laat zien dat ze dit genre echt in haar vingers heeft zitten en ik hoop dat er nog meerdere boeken uit mogen komen vanuit haar creaties. Ik kan dit boek zeker aanbevelen en geef dan ook graag 4 welverdiende sterren.

Meer recensies van A van Steeg