Beter dan de vorige

Annemarie 02 oktober 2020
Tom Bergs heeft zeer veel kritiek gekregen - terecht - op de kwaliteit van zijn vorige twee boeken, die bol stonden van de fouten. Toen hij aankondigde dat hij een derde boek zou uitbrengen, ondanks deze massale kritiek op zijn vorige titels, werd ik toch wel nieuwsgierig of deze beter zou zijn dan de vorige twee, en of hij geleerd zou hebben van zijn fouten. Ik geef graag auteurs het voordeel van de twijfel, dus heb ik het boek gekocht, ook al heb ik zijn vorige twee boeken geen goede recensies gegeven.
Mijn conclusie is dit: ja, het boek is beter dan de vorige twee. Er is duidelijk goed gelet op fouten, zowel taalfouten als fouten in de verhaallijn, maar er zijn nog steeds veel werkpunten aan. Bepaalde punten zoals het grote aantal personages en vele namen, en de kartonnen hoofdpersonages, zijn nog steeds niet aangepakt. Het blijft allemaal zeer afstandelijk, waardoor je als lezer nauwelijks betrokken blijft bij het geheel. Misschien ligt het aan de schrijfstijl of de personages, of is het een persoonlijk gevoel.
Finale slotsom: drie sterren omdat het boek beter is dan de vorige twee, maar het is nog steeds geen hoogvlieger.

Meer recensies van Annemarie