Aangrijpend verhaal

axellesbooks 13 september 2024
‘Alleen thuis’ gaat over de geplaatste Juna en Sylverster in een Gezinshuis. Ze zijn daar met nog samen andere jongeren, de gezinshuishouders en hun zoon. Het is moeilijk voor hun beide om te acclimatiseren omdat ze met heel veel woede zitten. Die zoon, Lennon, heeft het wel wat gehad met het gedrag van die jongeren. Hij zit namelijk zelf ook nog met wat spannende dingen die eraan komen en kan dat er niet echt bij hebben.

Het is als lezer die niet erg veel weet over dit onderwerp, wel heftig om te lezen. Je ziet namelijk dat jongeren keer op keer moeten verhuizen. Erg stabiel is dat dus al niet. Maar het is goed dat dit boek er is, dan kunnen jongeren die hiermee te maken hebben zich misschien wel een stukje meer gehoord voelen. Ik was er alleszins even stil van.

Dat bewijst meteen ook dat Carlie van Tongeren delicate onderwerpen met gevoel neerschrijft. Dat bewees ze met haar eerdere boeken, dat doet ze met ‘Alleen thuis’ nog maar eens. Je merkt dat hier veel research aan vooraf gegaan is. Deze auteur heeft dé ideale pen om contemporary te schrijven. Ik durf haar zelfs de beste te noemen van de Benelux.

Ik heb even moeten nadenken of er iets aan het verhaal is wat ik minder goed vond. Maar eigenlijk klopt het verhaal gewoon en had ik zelfs niets weggelaten of toegevoegd willen gezien. Het klopt gewoon op de een of andere manier. Nu ja, ik had graag nog meer pagina’s willen genieten van Lennon en Juna. Ik vind ze te leuk om nu al afscheid te nemen. De autoritjes zijn echt het leukste aan dit verhaal. Juna is een sterk personage, ondanks alle tegenslagen, probeert ze er toch maar het beste van te maken. Dat doet ze niet altijd met de juiste beslissingen, maar toch komt ze er wel.

‘Alleen thuis’ is een erge aanrader en krijgt vijf sterren.

Meer recensies van axellesbooks