Wat heb ik nu eigenlijk gelezen

bartstam 05 april 2024
"Blackwater" De Overstroming is een fijn gescheven boek en is binnen en mum van tijd uit te lezen. Vanaf het allereerste moment weet schrijver Michael McDowell je bijna filmisch mee te nemen in het schilderijtje dat Perdido, Alabama heet en verscholen ligt rond de samenvloeiing van de rivieren Perdido en Blackwater.

In deze familiekroniek ben je als lezer bijna onderdeel van het gezin Caskey, waarbij je als man meevoelt met de druk die alle vrouwen op hen uitoefenen. Waarbinnen het niet altijd makkelijk is om partij te kiezen, waar niet alles wit of zwart is.

Er komen veelvuldig fenomenen en situaties voor die niet altijd helemaal te plaatsen of te verklaren zijn en je als lezer stimuleren om je eigen fantasie te gebruiken om de lege ruimtes op te vullen of die ervoor zorgen dat je hoofd zich vult met vragen.
Vervelend is dat er in dit boek niet op alle vragen en antwoord wordt gegeven.

Doordat dit boek zo snel door te lezen is en er na afloop nog een heleboel vragen en onbevredigende open einden voor de lezer overblijven, voelt De Overstroming als een eerste hoofstuk van een goed boek en is het daarmee een ideale seriestarter.

Meer recensies van bartstam