Origineel en fantasievol!

cchasingtales 15 juni 2024
Het laatste gesprek is het eerste boek van Marc Koning en gevuld met negen verhalen in het magisch realistische genre waarin de werkelijkheid op fascinerende wijze samensmelt met het bovennatuurlijke. Alledaagse gebruiksvoorwerpen komen tot leven en een nieuwe wereld gaat voor je open waarin gruwelijkheden niet worden geschuwd. Met interessante thema’s als wraak, gerechtigheid, experimenten en hebzucht is het absoluut een boeiend schrijven geworden. De verhalen staan bomvol gewetenskwesties waarin de hoofdpersoon een afweging moet maken tussen goed en kwaad en vervolgens regelmatig een stapje omlaag moet doen op de karmaladder. Al met al dus heerlijk leesvoer dat garant staat voor een aantal uren leesplezier. Het fijne aan verhalenbundels vind ik dat je ze er makkelijk tussendoor bij kunt pakken om weer even in een hele nieuwe wereld te duiken. Klein puntje wat me enigszins opviel in deze bundel: ondanks dat het korte verhalen zijn vond ik dat de vaart zo nu en dan uit het verhaal raakte door de redelijk lange dialogen en gedachtegangen, hierbij wordt er soms onnodige achtergrondinformatie gegeven dat aanvoelde als teveel. Ze zouden hiermee nog korter, maar daardoor juist nóg krachtiger geschreven kunnen worden. :)

Voornamelijk heb ik erg genoten van de enorme fantasie van Marc, de originele verhalen en ben ik ontzettend blij en dankbaar dat hij mijn interesse heeft weten te wekken voor dit nieuw (voor mij dan) ontdekte genre. Ik ga me hier zeker meer in verdiepen. Mijn lievelingsverhalen in deze bundel zijn: Het laatste gesprek, De afbetaling en Levende legende(s). Deze spookten echt nog een tijdje rond in mijn hoofd na het lezen en dat kan ik altijd erg waarderen aan een boek!
(3,5 ster)

Meer recensies van cchasingtales