Mooi verhaal over verlies en hoop

Conny Schelvis 15 oktober 2024
Kip op je kop is een jeugdboek voor lezers vanaf tien jaar en is zeer ontroerend. Een zwaar en heftig onderwerp over het verlies van een vader op een originele manier verteld. Het is toegankelijk en luchtig, met zeker grappige momenten, veel emotie en het is vooral de liefde en vriendschap die de boventoon voert. Het verhaal gaat over Romeo. Zijn vader heeft kanker en is uitbehandeld. Hij is thuis en ligt in een bed in de huiskamer. De moeder van Romeo probeert van alles aan rare brouwsels en andere alternatieven om hem langer bij hen te houden. Romeo loopt soms als een kip zonder kop rond. Veel gaat langs hem heen en soms komt er iets keihard binnen.

Op een avond zit hij op zijn kamer en staat er plots een kip op zijn balkon. Hij probeert de kip tam te maken. De kip hoort bij een stel van drie en die horen weer bij de nieuwe buren. Het nieuwe buurmeisje Tobi komt bij Romeo in de klas en bij het voorstellen vertelt ze honderduit. Ook over haar moeder die is overleden en het spirituele centrum dat haar vader daarna is gestart. Romeo raakt bevriend met Tobi en als hij haar vertelt over de laatste droomwens van zijn vader gaat zij samen met haar familie hem helpen dit voor elkaar te krijgen.

Zowel de titel al cover spraken mij aan toen ik het boek zag. Nadat ik las wat het onderwerp was, wist ik dat ik het wilde lezen. Tijdens het lezen raakte in ontroerd en met tranen in mijn ogen heb ik het in een stuk uitgelezen. Wat een mooi verhaal. De auteur weet in korte hoofdstukjes, in eenvoudig taalgebruik, die goed aansluit bij de leeftijd van tien plus, een mooi verhaal neer te zetten met af en toe prachtige zinnen.

Ook de interactie tussen de karakters is zeer beeldend en goed neergezet. Hoe de buren meteen onvoorwaardelijk aan zijn kant staan en hem willen helpen. En hoe ze hem soms helpen door er gewoon te zijn. Samen stil zijn. De kip in het verhaal (met de logische naam Tok) geeft Romeo ook steun maar met name ook afleiding. Even ergens anders mee bezig zijn dan met de aankomende, onvermijdelijke dood, van zijn vader. Kip op je kop is een warm boek over vriendschap, onvoorwaardelijke liefde en omgaan met verlies.

Meer recensies van Conny Schelvis