Geen druppel zweet

De Harland Award kent een lange historie. De laatste jaren wordt deze wedstrijd voor Nederlandstalige verhalen in de genres fantasy, sciencefiction en horror georganiseerd door Hebban en Stichting Fantastisch Genre. In de top 5 van deze editie 2022 staan overwegend verhalen die méér willen zijn dan enkel een aangenaam of spannend verhaal. Ze gaan over de kosmos en de plek van de mens daarin. Zelf was ik als lezer niet laaiend enthousiast over de vijf verhalen. Dat was mede omdat ik de actie miste en omdat de personages voor mijn gevoel te veel pionnen van de bedoeling zijn. Ook de verhaalwerelden waren voor mij te veel constructen bedoeld om een filosofie neer te zetten, terwijl ik juist van speculatieve fictie houd omdat ik me daarin op fantastische, onmogelijke plekken bevind die ik helemaal ervaar.

In de blog Geen druppel zweet in de winnende verhalen van Harland 2022 (maart 2023) bespreek ik de bundel in meer detail. Welke rode lijnen vallen te ontwaren? Welke rol hebben de verhaalwereld, de actie en een eventueel referentiekader in het overbrengen van de strekking of het oproepen van leesplezier? Je leest de blog hier: https://www.hebban.nl/blogs/geen-druppel-zweet-in-de-winnende-verhalen-van-harland-2022

Meer recensies van Deborah van Duin