Een heel herkenbaar prentenboek voor peuters

denisemarinus 25 mei 2022 Auteur
Het kan soms nog best een zoektocht zijn om voor je peuter het juiste prentenboek te vinden. Met Het lekkerste bed zit je in ieder geval goed: het niet in slaap kunnen / willen vallen en de fantasievolle zoektocht die Mats vervolgens onderneemt om een fijn bed te vinden, zorgt voor enorm veel herkenning bij deze jonge doelgroep.

Waar gaat het over? Mats ligt in bed en alles in zijn kamer is precies zoals hij dat prettig vindt. En toch kan hij de slaap niet vatten. Dus Mats glipt uit zijn bed en gaat samen met Aap, zijn knuffel, op zoek naar een plek waar hij wél kan slapen. Zo proberen ze samen verschillende bedden uit: bij kleine broer en grote broer, bij papa en mama en bij de hond, bij de konijnen, op de rug van de koe en zelfs buiten in het vijvertje. Toch is niets precies goed. Het ene bed is te klein, het andere te groot. Het ene te kriebelig, het andere te nat. Uiteindelijk is er nog maar één deur waarachter ze nog niet hebben gekeken: in die kamer is het fijn. Het gordijn is dicht, de deur staat op een kier, het nachtlampje staat aan. En dan is Mats zo moe dat hij in zijn eigen bed, waar het toch het állerfijnst is, heerlijk in slaap valt.

Dit prentenboek is bij ons werkelijk verslónden. Het lijkt op het eerste gezicht wat eenvoudig, met sfeervolle (maar niet al te gedetailleerde) illustraties en een laagdrempelig verhaal. En toch bevat het juist alles wat een perfect prentenboek voor peuters nodig heeft. Het is precíes genoeg. Het verhaal zelf en de teksten zijn begrijpelijk, de fantasie van Mats die zich vermengt met de werkelijkheid past bij de belevingswereld van de doelgroep, het niet altijd makkelijk in slaap kunnen of willen vallen is voor zowel ouders als kinderen herkenbaar. Avond na avond konden we deze voorlezen. Het was een van de eerste prentenboeken die mijn peuter écht leuk vond en kon waarderen. Ik krijg vaak de vraag welke prentenboeken geschikt zijn voor kinderen die nog niet zoveel concentratie hebben en die eigenlijk tussen de ‘flapjesboeken’ en de ‘prentenboeken’ in zitten. Nou, deze dus!

En door de eenvoud heen, zit er wel degelijk een verborgen educatieve laag in dit boek. Het stimuleert de woordenschat van peuters en leert hun begrippen als groot, klein, gevaarlijk, harig, nat, enzovoort. En tot slot niet geheel onbelangrijk: in dit boek spelen personages van kleur de hoofdrol. Een groot pluspunt! Immers, iedereen, hoe jong of oud je ook bent, moet zich in de literatuur kunnen herkennen. Al met al is Het lekkerste bed dus een toegankelijk en treffend prentenboek, een dikke aanrader voor peuters!

Meer recensies van denisemarinus