Lees eerst het eerste deel!

ElsElz 24 augustus 2024
Om ten volle van dit deel te kunnen genieten is het naar mijn idee van groot belang eerst het eerste boek te lezen, waarin het leven van Barnaba (de hoofdpersoon) centraal staat. Zijn ontwikkeling en uitgroeien van te klein gebleven man, door een ziekte in zijn kindertijd, de armoede en de wil om zich daaraan te ontworstelen, tot een gewiekste zakenman is een mooi verhaal. In dit tweede deel komen de belangrijkste vrouwen uit zijn leven aan bod: het verhaal wordt opnieuw verteld vanuit het perspectief van zijn vrouw, zijn schoondochter en zijn kleindochter. Daarnaast verschijnen soms zijn moeder en schoonmoeder ook nog ten tonele.
Ik zie dat sommigen zeggen dat dit deel ook los te lezen is. Dat kan. Maar er zit ook veel humor in, vooral vanuit de overledenen die aanwezig blijven als ze door geweld om het leven zijn gekomen en die grappen vallen erg goed als je de oorsprong kent van hun dood die in het eerste boek logisch is en beschreven wordt.
Al met al heb ik van beide boeken erg genoten.
Ik las dat er nog een derde deel komt, ik ben benieuwd!

Meer recensies van ElsElz