De Hollandse studente: beklemmende spanning

Erica Sonderland is het hoofdpersonage in ‘De Hollandse studente’. Tijdens haar verblijf in de Italiaanse havenstad Genua, valt de studente als een blok voor maffiabaas Angelo. Ondanks de waarschuwingen van haar studievrienden, laat ze zich door Angelo introduceren in zijn criminele leven en broeierige nachtclubs. Zijn duistere lessen om met politieke invloed, seks en geweld in de bovenwereld te infiltreren, staan haar echter steeds meer tegen.

Wanneer op enig moment Erica’s jeugdliefde opduikt, ontpopt Angelo zich tot een stalker. Weet Erica’s vader, een rechter uit prostitutiebolwerk Amsterdam, een uitweg of rest enkel het slechte pad?

“Het universiteitsgebouw in de Via Balbi bestaat op elke etage uit een vierkant met overdekte arcades rond een binnentuin. Prachtige plafondfresco’s, witte marmeren zuilen en grote klassieke beelden herinneren aan het aristocratische verleden van de stad.”

Met ‘De Hollandse studente’ levert Jessica de Jong een fijn en spannend boek af waarbij spanning en romantiek hand in hand gaan. De maffia, macht en stalking zijn de belangrijkste thema’s.

“Hij heft zijn hand. Holt weg. Dieper de steeg in. Hij haalt de ambtenaar in, grijpt hem vanachter in zijn kraag. Drukt hem stevig tegen de stoffige muur. De ambtenaar verzet zich hevig, maar Angelo ontpopt zich ter plekke tot een vechtersbaas. Tot mijn verbijstering blijft hij maar inrammen op de arme man.”

De schrijfstijl van De Jong is beeldend en ze weet de omgeving fraai te schetsen. Het verhaal speelt zich overigens deels in Nederland en deels in Italië af en dat geeft een fijne afwisseling. De Jong weet haar personages goed te karakteriseren en de emoties, van met name haar hoofdpersonage wanneer die in een angstige, geïsoleerde positie terechtkomt, mooi in woorden te vatten.

“Mijn hele leven wordt door angst beheerst. Ik zit bijna altijd thuis. Of ik ben met Angelo op pad. Ik wil leuke dingen doen met vriendinnen. Een leven naast Angelo. Maar hoe? Welke scenario’s zijn er? Verslagen staar ik voor me uit. Is alles verloren?”

Wel zou ik auteur en uitgever willen adviseren het boek voor een eventuele tweede druk een finale redactieslag te laten ondergaan. Er staan namelijk nogal wat oneffenheden in en dat is zonde.

Ondanks dat is ‘De Hollandse studente’ een fijn boek voor de liefhebbers van het spannende genre en het lezen zeker waard.

De auteur
Jessica de Jong schreef eerder twee non-fictieboeken over topvrouwen. Bovendien schreef zij diverse artikelen over straatintimidatie, MeToo en de positie van vrouwen die verschenen in Intermediair, het Financieele dagblad, Trouw en de Volkskrant.

Uitvoering
Uitgeverij Aspekt