De ongemakkelijke gemakswinkel

Henri 14 oktober 2024
De buurtwinkel van tweede kansen van de Koreaanse schrijver Kim Ho-Yeon is een prachtig boek!

De dakloze Dokgo ontmoet bij toeval op Station Seoel de oudere dame mevrouw Yeom, eigenaresse van een buurtwinkel, een zogenoemde ‘gemakswinkel’ die 24/7 open is. Hoewel ‘gemak’’; de medewerkers van deze winkel en Dokgo in het bijzonder ondergaan een drastische verandering in hun leven. Een kleine stap kan leiden tot de oplossing.

‘Weet je, de mensen bij ons in de buurt noemen onze buurtwinkel soms de “ongemakkelijke gemakswinkel’’.’ P. 234. En ongemak ervaren is misschien wel het begin van de noodzakelijke verandering ten goede. Kortom, een boek met levenslessen, prettig en onderhoudend geschreven. Alles klopt!

In relatief korte hoofdstukken beschrijft de schrijver een mozaïek van wisselende personages rondom Dokgo die allemaal met hem te maken hebben of krijgen. Prachtig hoe uiteindelijk aan het einde ook de geschiedenis van Dokgo zelf uit de doeken wordt gedaan. Vooral het einde maakt het meer dan waard om het boek te voltooien.

Nog een heel mooi citaat:
‘Rivieren zijn niet bedoeld om in op te gaan, maar om over te steken. Bruggen helpen je bij de oversteek, niet bij de sprong.’ P. 235

Een wijs en positief ‘feelgood’ boek.
Vijf sterren!

Meer recensies van Henri