Worldwide web van spanning

Henri 02 oktober 2024
Wederom een meer dan uitstekende thriller van de Noorse veelschrijver Jørn Lier Horst. Ook in deze boeiende roman speelt William Wisting de hoofdrol, maar nu heeft hij hulp van meerdere amateurdetectives. Een platform van honderden geïntereseerden zoekt mee naar aanwijzingen die leiden tot het opsporen van de dader van de moord op de Australische toeriste Ruby Thompson. Internet, zoekprogramma’s, Google ze helpen allemaal mee, maar leiden ook weer af van de mogelijke waarheid. Uiteindelijk is het toch oldskool Wisting zelf met de beslissende move.

Horst, voormalig inspecteur van politie getuigt ook met dit boek over de gave te beschikken een bijzonder knap en ingewikkeld plot in elkaar te kunnen zetten. In korte hoofdstukken en vanuit de diverse perspectieven van de deelnemers aan het digitale platform om de dader te vinden, weeft de schrijver aan een web van spanning en de uiteindelijke oplossing.
Als lezer zit je op het puntje van de stoel. Al moet je wel goed blijven opletten, omdat Jørn Lier Horst heel langzaam, met steeds kleine stukjes informatie zijn boek tot het einde toe spannend blijft houden. Ondanks de complexiteit blijft het overzichtelijk, helder en geloofwaardig!

De schrijver heeft ook een andere crimeserie op zijn naam staan. Die boeken zijn gesitueerd rondom inspecteur Blix en journaliste Ramm die hij samen met Thomas Enger schrijft. Ook een uitstekende serie! Om en om verschijnen de boeken uit de wisselende series. Als liefhebber van het Scandinavische detective-genre word ik echt verwend door deze Noorse schrijver.

Kortom, dit boek krijgt van mij 5 sterren. Niet alleen vanwege de knappe vertakkingen, de meerdere karakters maar ook door de voortdurende spanning tot op de laatste bladzijde! Wisting die als een spin in het (world wide) web steeds dichter en dichterbij komt. Een regelrechte topper in het genre.

Meer recensies van Henri