Wat zie ik nu?

Jan Stoel 04 augustus 2024
Ik kreeg een filmpje doorgestuurd waarop mijn kleindochter van bijna één jaar op een grasveld de wereld aan het ontdekken is. In de buurt lopen kippen rond en mijn kleinzoon van 3 jaar roept constant ‘kukeleku’. En toen zag ik Ik zie een slak van Kay Vincent met als koptitel Mijn eerste natuurgids. Een ideaal (flapjes)boek om een peuter kennis te laten maken met dieren die ze iedere dag in hun directe omgeving tegen kunnen komen. In dit in stevig karton uitgevoerde boek maken ze kennis met de slak, de vlinder, een spin, een worm en een lieveheersbeestje. Op de makkelijk op te tillen flappen, die allemaal een andere vorm hebben – dat maakt het boek speels – staan vragen als ‘Hoe groot is een slak?’, ‘Wat maken slakken?’, ‘Waar leven vlinders?’, ‘Wat eten spinnen?’ en ‘Welke kleur heeft een lieveheersbeestje’. Til het flapje op en het antwoord verschijnt. Je ontdekt zo meer over het dier dat achter het flapje verstopt zit. Zo kun je lekker interactief met je peuter bezig zijn en die zal die op een gegeven moment zelf het boek gaan doorbladeren.

Extraatje
De Britse illustratrice Kay Vincent heeft haar fantasie aan het werk gezet bij het maken van de tekeningen. De dieren vertonen menselijke trekjes met een vrolijk mondje en expressieve ogen. Door ze zo af te beelden zal een kind nooit bang zijn voor deze dieren. En dat is maar goed ook, want ze hebben allemaal een functie in de natuur. Je ziet bijvoorbeeld hoe een worm zich over de bodem voortbeweegt. Achter het flapje met de vraag ‘Welke kleur heeft de worm’ steekt een worm vrolijk zijn kopje boven de grond. Ieder dier heeft zijn eigen kenmerkende omgeving gekregen. Vlinders zie je natuurlijk op een plek waar veel bloemen staan en wanneer je een spinnenweb ziet weet je dat een spin vliegen aan het vangen is. Op de laatste binnenpagina’s worden de dieren nogmaals getoond. Kay Vincent heeft een extraatje bedacht waardoor je opnieuw uitgenodigd wordt om het boek te gaan lezen. Een mooie manier om gelaagdheid in het boek aan te brengen. Benieuwd wat het extraatje is? Ga net als de kinderen dan maar op zoek naar de oplossing van dit mysterie.

Het boek is het tweede deel in de serie Mijn eerste natuurgids, oorspronkelijk uitgegeven door The National Trust in Engeland. Het eerste deel heeft als titel Ik zie een eend. Zou daar ook de kip in staan waarover ik het had in het begin van deze recensie? Zouden mijn kleinkinderen leuk vinden, denk ik. Zo niet, dan moet er een derde deel komen!

Recensie werd eerder gepubliceerd op Bazarow

Meer recensies van Jan Stoel