Ons kent ons

Krista Feije 31 juli 2024
Ons kent ons

‘Office employee by day, writer before dawn’ Stephanie van der Pol spint al haar hele leven verhalen uit haar eigen gedachten, observaties en ervaringen. In 2023 debuteerde zij bij Uitgeverij De Verhalenfabriek met de novelle Bitterzoet. Dit jaar trakteert Stephanie ons op ‘Lola’, een ‘smalltown’ roman met pre-zomerse vibes. Deze 100 bladzijden tellende novelle heeft een sfeervolle cover met zachtroze bloesembomen en de ondertitel ‘Bij ons in het dorp’.

Marije is getrouwd met huisarts Huub en samen hebben zij twee jonge kinderen. Marije runt met succes een modezaak in een karakteristiek pand aan het dorpsplein in het Brabantse dorp Klinkert. Het huwelijk van Marije en Huub daarentegen loopt niet zo soepel. Als de extraverte, zelfverzekerde en happy single Lola in het dorp arriveert en vriendschap sluit met Marije, blijkt de ‘ons kent ons’ mentaliteit in het dorp zowel een zegen als een vloek te zijn. Want kan Marije Lola eigenlijk wel vertrouwen nadat zij een schokkende roddel heeft gehoord?

Het dorpsleven wordt begrijpelijk en subtiel geïllustreerd in dit vermakelijke en compacte verhaal. Stephanie van der Pol gebruikt hiervoor beschouwend, vloeiend en netjes taalgebruik. Nergens, in de keuvelende roman, wordt het echt spannend of vliegt de auteur uit de bocht. Wellicht heeft dit te maken met het feit dat de tekst in het zij-perspectief is geschreven. De lezer komt niet echt dichtbij de hoofdpersoon. Bewonderenswaardig is hoe Stephanie onderwerpen als mental health, overspel en trouw in zo’n kort tijdsbestek geloofwaardig ten tonele voert.

Bedankt voor het recensie-exemplaar, Juul van de Verhalenfabriek!

Meer recensies van Krista Feije