Meesterlijk

Liesbeth 03 april 2022
Dit prachtige gebonden boekje met mooie illustraties van Brian Elstak is een regelrechte aanwinst voor elke boekenkast.
De verhalen over Anangsieh zijn bedoeld voor kinderen, maar volwassenen zullen hier ook van smullen. Meegenomen uit West-Afrika en doorverteld door (groot)ouder aan (klein)kind, vormen deze verhalen een schat aan cultuur.
Elk verhaal is gevuld met wijsheid die ons allen te pas komt.
Ik vond het gewoon jammer, dat het boek uit was.

Gerda Havertong luidt de verhalen in, wat een fijne keuze.
Ze dompelt de lezer met een treffend beeld over haar oma meteen in de Surinaamse cultuur.
Geen kinderen achter oma, want ze heeft geen ogen in haar rug. (Alhoewel..)
Voor Nederlanders komt dit misschien streng over, maar dit is heel gewoon in Suriname.
Oma is niet minder geliefd, in tegendeel!

Anangsieh, de spin, is niet alleen slim, maar ook een overlever en heel wijs.
Hoe klein hij ook is, telkens weet hij zijn tegenstanders te slim af te zijn.
Het plezier, waarmee de verhalen geschreven zijn, spettert van het papier af.
Anton de Kom neemt je mee naar het mooie Suriname en door zijn liefdevolle beschrijving waant de lezer zich even in de wildernis met al zijn pracht.
De lezer heeft niet het gevoel dat de verhalen al bijna een eeuw oud zijn.

In het eerste verhaal speelt Anangsieh iedereen tegen elkaar uit en eindigt hij als overwinnaar met twee zakken goud.
In Asihmah, de bloeddrinker, vertelt De Kom het verhaal over een monster dat kinderen ontvoert.
De dorpelingen zijn radeloos, maar Anangsieh geeft ze raad en dankzij hem vinden de dorpelingen hun kinderen terug en verslaan ze het ondier.
In Purperhart en de rode mier beschrijft De Kom op weergaloze wijze de pracht van de wildernis.
De trotse boom Purperhart komt ten val door zijn hoogmoed en ook hier is Anangsieh de slimste.
Tenslotte het verhaal van de jager Ontiehmangh, zijn dochter Akropienah, Anangsieh en de slang.
Mededogen, verdraagzaamheid en eendracht zijn hier de dragende factoren.

Het nawoord is door Raoul de Jong geschreven.
Hij verwoordt op sympathieke wijze het belang van de historische figuur Anton de Kom.
Zo komen de verhalen nog beter tot hun recht bij de lezer.

Toen ik het boekje weglegde, viel me ook het opschrift op de harde kaft op.
Wat een vondst!
Het zal niet lang duren, voordat ik dit boek opnieuw uit de boekenkast haal.

Meer recensies van Liesbeth