teleurstellend saai

Looneybooks79 04 september 2024

Beide zitten nu vast in een saai leven, de ene vastgeroest in een job in de drukke stad vastgeketend aan een gezin, de ander vastgeketend aan het platteland zonder doel en zonder vooruitzicht. En dan ontmoeten ze elkaar na al die jaren opnieuw…

Het leven van twee veertigers raakt zwaar in het slop. Ze stellen zich beide, onafhankelijk van elkaar, de vraag: ‘Wat als?’ Want wat als je andere keuzes had gemaakt toen je jonger was, wat als het leven anders was gelopen en je niet in die richting was uitgegaan maar in die andere?

Hélène is de veertig voorbij, getrouwd met twee kinderen, maar is niet meer gelukkig. Haar job is veeleisend, pakt veel van haar vrije tijd af en daardoor verwaarloost ze haar gezin. Daarnaast is ze ook nog eens, op aanraden van een collega, online gegaan op dating apps om de spanning en het gevaar op te zoeken. Na enkele mislukte dates ontmoet ze op de app een oude bekende, van toen ze nog op de middelbare school zat.

Christophe, gescheiden met een zoontje, is twee jaar ouder dan Hélène en heeft ook zijn bedenkingen over zijn levenskeuzes. Hij leeft op het platteland, verdeelt voer voor vee en Épinal bij met zijn vader en zoontje op een oude boerderij. Hij overdenkt zijn jeugd en de liefdes die hij heeft gehad. Onder andere was er de beste vriendin van Hélène, Charlotte. Hélène vond hij te braaf, terwijl zij hem destijds verafgoodde.

Jammer genoeg had dit boek me veel minder te bieden dan ik er van had verwacht! Hoe saai de levens in het boek zijn, zo saai is het ook geschreven en ik had nochtans op basis van de cover en de inhoud heel grote hoop dat dit wel een favorietje kon worden. Maar tot grote spijt heb ik het boek al veel te lang kans gegeven en geraak ik er gewoon niet doorheen. Het einde vrees ik nooit te bereiken. Het is dull, oninteressant en het verhaal leidt gewoon nergens naartoe. Ik hoop echt dat er mensen zijn die dit boek heel graag hebben gelezen en zou graag horen van hen of ik toch de moeite moet doen om het uit te lezen, of er nog iets gebeurt en het verhaal nog ergens heen gaat… want voor nu is dit na iets meer dan de helft te hebben gelezen (ben er al meer dan een maand mee bezig, wat uitzonderlijk is voor mij) geef ik het op en is dit een 2024 biggest flop en een DNF… met veel spijt in het hart want ik hou er niet van iets niet af te werken. Wie weet neem ik het ooit terug ter hand en lees ik het alsnog uit… maar nu ga ik andere horizonten opzoeken. Jammer!

Meer recensies van Looneybooks79