Lezersrecensie
Urgent onderwerp
De jongen die verdween in een game - Claudia Jong
Onze zoon van 16 jaar is al heel lang een echte gamer. Boeken vond hij vroeger wel leuk, vooral als hij voorgelezen werd. Maar toen hij Minecraft en later Fortnite ontdekte ging hij daar helemaal in op.
De jongen uit De jongen die verdween in een game - Jayden - gaat ook helemaal op in zijn spel. Niets of niemand laat hij meer binnen. Daardoor miste hij al belangrijke gebeurtenissen in zijn leven, omdat hij verslaafd was. Maar zijn ouders zijn het zat en sluiten zijn computer af: hij kan niks meer. En vanaf dat moment word je dit verhaal ingezogen, want Jayden loopt weg van huis, om zich te verstoppen. Hij raakt verstrikt in zijn eigen vlucht en hij - en de lezer - weet niet wat echt gebeurt en wat in zijn hoofd zit. Het is een bizarre trip die Jayden leert dat hij tijdens het gamen altijd zijn lichaam uitschakelde. Hij voelde niks, alleen zijn hoofd stond aan. In de bunker waar Jayden belandt voelt hij zijn lichaam opeens heel sterk: de beperkingen, de pijn, de sensaties op zijn huid. Kan hij uit de game komen?
Als je echt en niet-echt niet meer kunt scheiden en je lijf niet meer kunt voelen, als je geen sociaal contact meer met anderen hebt: dan heb je echt een probleem. Dit boek kaart dit op een mooie manier aan, door mee te leven met een jongen die geconfronteerd wordt met de ‘echte wereld’. Het verhaal leest als een film. Ondertussen lees je tussen de regels door wat de impact van het gamen op Jayden is.
Een indrukwekkend boek over een urgent onderwerp. Met schitterende passende illustraties in rood met blauw door Leen Huysmans. Lees dit boek voor aan jouw gamer (10+) en maak het onderwerp bespreekbaar. Er is meer in de wereld dan gamen!
Onze zoon van 16 jaar is al heel lang een echte gamer. Boeken vond hij vroeger wel leuk, vooral als hij voorgelezen werd. Maar toen hij Minecraft en later Fortnite ontdekte ging hij daar helemaal in op.
De jongen uit De jongen die verdween in een game - Jayden - gaat ook helemaal op in zijn spel. Niets of niemand laat hij meer binnen. Daardoor miste hij al belangrijke gebeurtenissen in zijn leven, omdat hij verslaafd was. Maar zijn ouders zijn het zat en sluiten zijn computer af: hij kan niks meer. En vanaf dat moment word je dit verhaal ingezogen, want Jayden loopt weg van huis, om zich te verstoppen. Hij raakt verstrikt in zijn eigen vlucht en hij - en de lezer - weet niet wat echt gebeurt en wat in zijn hoofd zit. Het is een bizarre trip die Jayden leert dat hij tijdens het gamen altijd zijn lichaam uitschakelde. Hij voelde niks, alleen zijn hoofd stond aan. In de bunker waar Jayden belandt voelt hij zijn lichaam opeens heel sterk: de beperkingen, de pijn, de sensaties op zijn huid. Kan hij uit de game komen?
Als je echt en niet-echt niet meer kunt scheiden en je lijf niet meer kunt voelen, als je geen sociaal contact meer met anderen hebt: dan heb je echt een probleem. Dit boek kaart dit op een mooie manier aan, door mee te leven met een jongen die geconfronteerd wordt met de ‘echte wereld’. Het verhaal leest als een film. Ondertussen lees je tussen de regels door wat de impact van het gamen op Jayden is.
Een indrukwekkend boek over een urgent onderwerp. Met schitterende passende illustraties in rood met blauw door Leen Huysmans. Lees dit boek voor aan jouw gamer (10+) en maak het onderwerp bespreekbaar. Er is meer in de wereld dan gamen!
1
Reageer op deze recensie