Ware schoonheid zit in de ziel

Mieke Schepens 29 augustus 2024
Deze recensie werd eerder gepubliceerd op mijn blog GraagGelezen.

Het verhaal draait om prinses Zerlina, die getroffen wordt door een bijzondere vloek. Deze vloek zorgt ervoor dat ze zal sterven als er niemand verliefd op haar is geworden vóór haar achttiende verjaardag. Door de ogen van Zerlina volgen we haar reis naar zelfacceptatie en het doorbreken van opgelegde schoonheidsidealen.

Rose' schrijfstijl is toegankelijk. Ze weet met ‘De vloek van Imperia’ een magische wereld te creëren waarin sprookjesachtige elementen worden gecombineerd met moderne thema's. De beschrijvingen zijn beeldend.
Zelfacceptatie en de kracht van vriendschap zijn een belangrijk onderdeel van het verhaal.
De personages in 'De vloek van Imperia' zijn goed uitgewerkt, Zerlina is een complex karakter dat zich ontwikkelt gedurende het verhaal. De gemene tovenares is iemand waar je spontaan van gaat gruwelen.

"Een aantal weken later klonken gefrustreerde luide stemmen in de vroege ochtend vanuit de loungekamer van koningshuis De Branch. 'Waar is ze mee bezig!' De stem van de koning klonk vurig. Koningin Gustella stond voor het raam, met de kaken stijf op elkaar. de koning liep naar zijn vrouw toe en keek haar met een verbolgen blik aan. 'Onze lieftallige dochter jaagt letterlijk iedere man weg!' Gustella draaide zich langzaam om en keek de koning met wallen onder haar ogen aan."

Onder de fantasievolle verpakking schuilt een belangrijke boodschap over de schoonheid van de ziel. Rose slaagt erin om een maatschappelijk relevant thema op een toegankelijke manier te verwerken in haar verhaal.
Het is een sprookje in een modern jasje.

'De vloek van Imperia' is een verrassende roman die zowel jongeren als volwassenen zal aanspreken. Het is een verhaal over groei, het ontdekken van wie je bent en het doorbreken van opgelegde normen. Dit was het eerste boek dat deze auteur schreef als tiener. Wellicht kan de auteur nu ze wat ouder is nog eens een kijkje nemen naar het verhaal en het hier en daar een beetje aanpassen. Hoewel het verhaal nog iets meer diepgang mocht hebben, is het boek zeker de moeite waard om te lezen.

Het belooft zeker wat voor de toekomst.

Meer recensies van Mieke Schepens