Een fascinerende reis met filosofische diepgang

Mieke Schepens 17 juli 2024
Deze recensie werd eerder gepubliceerd op mijn blog GraagGelezen.

In de roman ‘Schaakbord Aarde’ neemt Sietse la Roi de lezer mee op een boeiende reis langs actuele thema's en maatschappelijke kwesties. De rode draad door het verhaal is een mysterieuze figuur, Speler, die met behulp van een simultaan schaakwedstrijd diverse karakters confronteert met de harde realiteit van de wereld.

La Roi's schrijfstijl is prettig leesbaar en helder, doorspekt met een vleugje humor en filosofische bespiegelingen. De korte hoofdstukken houden de vaart erin en zorgen ervoor dat je geboeid blijft door het verhaal. De karakters zijn goed uitgewerkt en voelen realistisch aan, waardoor je je makkelijk kunt inleven in hun situaties en emoties.

Het schaakspel dient als een metafoor voor het leven, waarbij elke zet een consequentie heeft. Speler daagt de spelers en de lezer uit om na te denken over hun eigen keuzes en de impact die deze hebben op de wereld om hen heen. Wie is Speler, deze mysterieuze persoon, vraagt men zich af?

“Zonder te reageren draait Peter het scherm van de laptop naar me toe, er staat een filmpje. Het is een beetje onscherp, maar het is duidelijk dat het Speler is, die in beeld verschijnt.
‘Kent u deze man?’ vraagt Paul.
‘Ja, dat is de man over wie ik heb verteld, Speler. Jullie hebben hem dus getraceerd?’
‘Dat was niet zo moeilijk, er hangen overal camera’s in de stationshal. Het vervolg is minder gelukkig, we zijn hem al heel snel kwijtgeraakt. Uiteraard hebben we onze informatie met collega’s in Europa en ook daarbuiten gedeeld. De man komt in geen enkel bestand voor en dat is op zijn zachtst gezegd vreemd. Iedereen heeft wel een rijbewijs, paspoort of een ander type identiteitsbewijs. Wij hebben natuurlijk onze methodes om iemand met een smartphone te traceren, maar ook dat leverde niets op. Er lijkt hier sprake te zijn van iemand die niet gevonden wil worden.”

‘Schaakbord Aarde’ is meer dan een boeiend verhaal; het is een uitnodiging tot reflectie en bewustwording. La Roi roept de lezer op om kritisch na te denken over de wereld waarin we leven en onze eigen rol daarin. De roman is zeker relevant voor een breed publiek en kan stof tot nadenken geven voor lezers van alle leeftijden. De thema's die aan bod komen zijn divers en actueel, van klimaatverandering tot armoede en ongelijkheid.

‘Schaakbord Aarde’ is een intrigerende roman met een belangrijke boodschap. La Roi's meeslepende schrijfstijl en originele invalshoek maken van dit boek een aanrader voor een breed publiek.
Het is een echte eyeopener!

Meer recensies van Mieke Schepens