Roman met spanning

De winnaar gaat over Conor O'Toole die rechten studeert. In ruil voor tennislessen mag hij de zomer doorbrengen in Cutters Neck, een omheinde woonwijk met rijke bewoners. Als een gescheiden, oudere vrouw meer vraagt dan alleen tennisles en daar het dubbele voor wil geven, kan hij dit niet weigeren. Maar dan ontmoet hij een vrouw van zijn eigen leeftijd en moet hij beide vrouwen geheim houden. Dit lijkt hem aardig goed af te gaan, maar dan gebeurt er iets waardoor zijn dubbelleven in gevaar komt.

De winnaar wordt omschreven als een thriller, maar de eerste helft van het boek is er geen spanning te bekennen. Hierin leer je de personages kennen en draait het voornamelijk om geld en seks. Dit vond ik dan ook een moeilijk stuk om doorheen te komen. Wel zit er in dit stuk een kleine plottwist.

Zodra er halverwege een bepaalde gebeurtenis plaatsvindt word je als lezer nieuwsgierig naar hoe het gaat aflopen. De echte spanning van een thriller komt er niet, het blijft bij wat onderhuidse spanning. Maar het boek is wel moeilijker weg te leggen. Teddy Wayne heeft een vlotte schrijfstijl, ondanks dat de spanning miste las het boek wel vlot.

De winnaar speelt zich af tijdens de coronaperiode en hier wordt dan ook gebruik van gemaakt in het boek. Dit kan voor herkenning zorgen. Bij mij zorgde het juist voor wat frustratie, omdat ik liever niet over deze periode lees en ik was het ook niet met de denkwijze van de meeste personages eens, de manier waarop ze ermee om gingen. Wel waren er een paar dingen die nu makkelijker waren, doordat de personages in afzondering leefden, dus ik kan ergens wel begrijpen dat de auteur hiervoor heeft gekozen. Daarnaast was het ook tijdens de periode van de verkiezingen van Trump en Biden, wat vooral voor Amerikanen voor herkenning zal zorgen.

De winnaar van Teddy Wayne is een spannende roman die draait om macht, geld, seks en status.

Meer recensies van Nienke | Wegvanboeken