Een mooi beklijvend boek dat je doet nadenken

Pederebooksandtravel 21 september 2024
Ik mocht het boek “Prima Facie” van @uitgeverijlannoo als vooruitleesexemplaarmocht lezen.
Het verhaal gaat over Tessa Ensler, een strafrechtadvocate. Tessa komt uit een gezin dat het niet breed heeft. Maar dankzij een studiebeurs kan ze toch rechten studeren. We leren in het eerste deel van het boek Tessa beter kennen, haar job en haar verleden. Tessa, nu als advocate, doet er alles aan om haar cliënten uit de gevangenis te houden. Er wordt op een aangename manier verteld hoe Tessa te werk gaat en hoe ze haar zaak zal aanpakken om deze te kunnen winnen. We kruipen hierbij een stuk in haar hoofd waardoor we haar beter leren kennen.
Maar wat als Tessa plots aan de andere kant van het strafrecht komt te staan, als slachtoffer. In die rechtbank waar zij zoveel mogelijk criminelen probeert vrij te pleiten. In die rechtbank waar ze denken dat recht zegeviert. Maar ook in die rechtbank weet ze nu dat het recht niet aan de kant van het slachtoffer staat, zeker niet als je een slachtoffer bent van seksueel geweld. Zij is één van de een op drie. Het verhaal omschrijft op een mooie, beklijfde manier wat Tessa meemaakt en hoe ze zich voelt na de verkrachting en als slachtoffer in de rechtbank. Prima facie, een verhaal over rechtspraak, ben je schuldig of onschuldig… nee over hoe de rechtspraak jou schuldig of onschuldig acht. Een boek over hoe het voelt dat een dader vrijgesproken wordt door een tekort aan bewijsmateriaal. Een boek dat heel mooi de moeilijke tijd weergeeft van het slachtoffer gedurende het proces en ook na het proces. Een roman dat zowel de kant van de strafrechtadvocaat van de vermoedelijke daders als de kant van het slachtoffer die willen dat recht zegeviert, beschrijven. Op het einde van het boek krijgen we een ongelofelijk mooie speech waar je even stil van wordt. Je hoort deze zeggen. Na dit boek gelezen te hebben sta ik maar pas stil bij hoe het als slachtoffer moet aanvoelen als er enkel op jouw eerlijke getuigenis kan afgegaan worden. Het doet je nadenken over schuld en onschuld. Het is een spannend, aangrijpend, realistisch verhaal. Jammer genoeg gebeurt dit meer dan wij eigenlijk denken.

Meer recensies van Pederebooksandtravel