Giftige tongen, een stukje Italiaanse geschiedenis.

Renate 01 augustus 2020
Er is een tijd voor alles....alles heeft zijn eigen tijd. Een tijd van goed en een van kwaad. Een tijd van leven en een van de dood.

De laatste jaren lees ik eigenlijk alleen thrillers en kunstboeken. Samen lezen in een van de leesclubs van Hebban was een mooie gelegenheid om hier eens vanaf te stappen en een roman te gaan lezen. De schrijfster geeft ons een kijkje in het leven van de 2 zusjes Teresa en Angelina. Het leven van deze zusjes speelt zich af in een piepklein dorp waar iedereen elkaar kent. In de grote buitenwereld is het oorlog. Mannen verlaten het dorp om te gaan vechten aan het front om vervolgens nooit meer terug te keren, of ze komen terug met een flink oorlogstrauma. De vrouwen brengen de dag door met handwerken, een bezoekje aan de kerk en elkaar roddels en verhalen vertellen .Op het moment dat de vader van het gezin vertrekt naar het front wordt er nauwelijks meer over de oorlog gesproken. " De dood werd met stilte uitgebannen." Er heerst grote armoede. Op een dag kleed moeder Caterina zich netjes aan en gaat samen met haar dochters op bezoek bij de Baron Personè. De man waar de meisjes van jongs af aan voor worden gewaarschuwd. Hij is knap, rijk en leeft in een andere wereld. Caterina neemt die dag een beslissing die gevolgen heeft voor de rest van de levens van alle gezinsleden. Een keer per week trekt zij haar mooie jurk aan en komt terug met verse eieren, boter en vlees. De vrouwen in het dorp spreken schande over het gedrag van Caterina. Maar de oorlog zorgt ervoor dat deze roddels al snel naar de achtergrond verdwijnen. Overleven is het allerbelangrijkste. Als vader Nardo terugkomt is hij veranderd in een stille norse man. Het gezin probeert het leven weer op te pakken. Er is nog steeds grote armoede en langzamerhand komt de bevolking in opstand tegen de rijke, grondbezitters die alle macht in handen hebben. Vader Nardo loopt voorop in de strijd. De zusjes groeien op. Teresa is stil, verlegen en observeert voornamelijk. Angelina is haar tegenpool en droomt van een rijk leven. Verblind door dromen en mooie verhalen maakt ook zij een keuze die grote gevolgen heeft voor het gezin. Een keuze met een dramatische afloop.
Wat een prachtig boek. Het geeft ons een beeld van het allerdaagse leven in een klein dorpje in Italië in en na de tweede wereldoorlog. Als ik denk aan Italië,.dan denk ik toch voornamelijk aan prachtige steden, Kunst die in overvloed aanwezig is, heerlijk eten en drinken, en aan de zon. Dankzij het boek van Rosa Ventrella zie je dat de mensen in dit prachtige land ook enorm hebben geleden. Het laat ons zien wat de enorme gevolgen zijn van oorlog en onderdrukking, op elke plek op onze aarde. Sommige vergelijken Rosa Ventrella met Elena Ferrante en noemen haar zelfs de Elena Ferrante uit Bari. Ook van deze schrijfster heb nog niet eerder een boek gelezen, dus vergelijken kan ik niet. Ik heb in ieder geval genoten van het verhaal en de schrijfstijl. Ik ga haar vorige boek zeker lezen, en ook de boeken van Elena Ferrante staan inmiddels klaar op mijn e-reader

Meer recensies van Renate