In eens was ze weg.......

Renate 08 augustus 2021
Toen was ze weg.

Lauren en Paul vormen met hun 3 kinderen een ideaal gezin. Ze wonen in in Barnet, een wijk in Londen. Een gewoon gezin, in een gewoon huis met een gewoon leven. Eigenlijk gebeurt er nooit iets bijzonders. Tot op een dag Ellie, de middelste dochter, op weg naar school verdwijnt en nooit meer thuis komt.
Het boek verteld ons het verhaal over de grote gevolgen die dit heeft voor het gezin. In het begin wordt er door de politie en heel veel anderen aangenomen dat Ellie is weggelopen. Lauren weet en voelt dat dit niet zo is. Ellie was een vrolijke, slimme meid met een vriendje, die op school hoge cijfers haalde. Eigenlijk waren er nooit problemen. Ellie was het zonnetje in huis en de oogappel van Lauren. Ze was ambitieus want lage cijfers waren note done. Daarom bleef ze net zolang zeuren totdat ze bijles wiskunde kon krijgen. Ze was helemaal niet slecht in wiskunde, maar ze haatte zichzelf omdat ze geen topcijfer had behaald. Die bijles komt in de vorm van Noelle. Een aparte vrouw, die gesprekken aan gaat met Ellie waar ze na verloop van tijd de kriebels van krijgt. Noelle neemt ook steeds cadeautjes voor haar mee. Na een aantal maanden weet Ellie haar moeder er van te overtuigen dat ze geen extra lessen meer nodig heeft, en Noelle verdwijnt weer uit hun leven.

Tien jaar lang is er geen enkel spoor naar Ellie gevonden. Lauren en Paul zijn inmiddels gescheiden, de andere 2 kinderen zijn het huis uit en er is nauwelijks meer contact tussen Lauren en haar kinderen. Lauren leeft een rustig leven in een klein appartement, heeft een baan voor een paar uur in de week. En dan in eens is er een spoor. Er wordt een tas met spullen gevonden die een paar jaar na de vermissing van Ellie zijn gestolen uit hun huis...en er worden botten gevonden. Ellie is gevonden. Nog steeds is er geen enkele duidelijkheid over wat er die dag, 10 jaar geleden is gebeurt. Kan Lauren nu eindelijk de verdwijning en dood van haar dochter een plekje gaan geven? In een café ontmoet Lauren, Floyd; een alleenstaande vader met 2 dochters. Op het moment dat Lauren zijn jongste dochter Poppy ontmoet staat haar leven weer op zn kop. Poppy is het evenbeeld van haar overleden dochter. Wat is er hier aan de hand, wat is de verklaring hiervoor. Lauren heeft zoveel vragen, en gaat opzoek naar antwoorden. Of ze die ooit gaat krijgen.....
Wat een boek.Met onverwachte wendingen,en een bizar einde. Halverwege het boek werd mij als lezer wel duidelijk wie de dader is, en toch blijft het boek tot aan het einde spannend. Het boek van Lisa Jewell is wat mij betreft een echte aanrader en krijgt van mij 4 sterren!

Meer recensies van Renate