Een mooie ontdekkingsreis naar jezelf

Saskia I. 25 september 2024
“Je bent precies goed zoals je bent.”

Wat een heerlijk en interessant boek! Liek Besselaar neemt je mee op ontdekkingsreis naar je talenten en naar je gevoelens. Zowel het idee, als de tekst en illustraties komen allemaal van Liek, zo knap!

“Ook hier komen af en toe wolken voorbij. Maar dat hoort erbij.”

Het kasteel in Het Land van Alles is in gevaar. De koning wil alleen maar mensen met blije gedachten, ‘grijsdenkers’ worden gestraft. Maar de koningin is het niet met hem eens, en dit heeft zware gevolgen. Ook El Censor, een jeugdvriend van de koning, komt zich bemoeien en hij heeft snode plannen om de koningin te laten verdwijnen. Maar dan komen Helt en Tip, de koningskinderen, in actie! Als lezer reis je mee in de Helifietzeeër langs de Oceaan van Wijsheid, kom je bij het volk van de Twisters waar de Badmutsen en de Poffertjes al heel lang ruzie hebben. Maar Helt en Tip worden achternagezeten door de gedachteninspecteurs, dus een portie spanning ontbreekt zeker niet!

“Gedachten zijn verraderlijke dingen. Ze vliegen als pingpongballetjes door de lucht. Aardige gedachten, piekergedachten. Je hebt ze in alle soorten.”

Dit boek bevat mooie werkbladen die aansluiten bij het verhaal. Gedachtenballen, diamanten, steunzolen, bloempotten met talentzaadjes, blusdekens, eerste hulp bij buiigheid… genoeg opdrachten om op zoek te gaan naar je eigen verborgen schatten en talenten! Je ontdekt wat je graag doet en waar je goed in bent, je leert het goede in jezelf en anderen te zien, je kan grijze gedachten omdraaien… Deze werkbladen kan je via een QR-code downloaden en nadien uitprinten, best handig.

Het Land van Alles is een zeer mooie en verzorgde uitgave. Je kan, jong of minder jong, zelf aan de slag met dit boek. Het verhaal vergt wel wat inlevingsvermogen en fantasie, maar dat zie ik zeker als een pluspunt. Het Land van Alles lijkt mij ideaal om bijvoorbeeld in klasverband te gebruiken. Of een mooie samenwerking tussen ouders en kinderen. Een beetje steun en begeleiding maakt het zeker boeiender. Het verhaal is tamelijk lang, bijna 250 bladzijden, dus moet je zeker voldoende tijd voorzien om het geheel te verwerken. Maar met zo’n origineel, mooi én interessant concept zal dat geen probleem zijn hoor!

Met een portie humor en fantasie neemt Liek Besselaar je mee naar een ware schatkamer om jezelf te ontdekken. Geniet ervan!

“Als je je talentzaadjes genoeg water en liefde geeft, worden ze levensgroot.”

Meer recensies van Saskia I.