De sleutel naar de oplossing?

sheila_hjv_inbooks 24 oktober 2023
Op zijn drieëndertigste werd rechercheur moordzaken Finlay Reid ineens geconfronteerd met de gave om herinneringen en gedachten binnen te dringen. Een gave waarmee hij ronddolende overledenen kan helpen om door te gaan, maar bij voorkeur negeert Finlay zijn gave.

Hij stort zich liever op het onderzoek naar de moord op een wetenschapper, waarin diens vrouw Robyn als hoofdverdachte wordt gezien. Als hij tijdens het onderzoek wordt geconfronteerd met een duister complot en een gevaarlijke en dode crimineel, is hij genoodzaakt zijn gave te omarmen en zijn beeld van Robyn te herzien.

“Tot ze een paar jaar geleden stopten met hun best doen. ‘Ik was al zonder man voor ik zonder man was’.” Charlotte de Winter

De Sleuteldrager van Charlotte de Winter is een boeiende magische thriller, die een politieonderzoek samenbrengt met een paranormale verhaallijn.

Charlotte de Winter vertelt het verhaal vanuit meerdere personages, en wisselt dit af zonder herkenbare aanduiding voorafgaand aan de overstap naar een ander karakter. Hierdoor kreeg ik een beetje het gevoel dat ik, net als sommige personages, zelf ook elke keer andermans gedachten inging. Ik weet niet of dit de achterliggende gedachte van de auteur was bij het hanteren van deze stijl, maar ik vond het eigenlijk wel een hele leuke bijkomstigheid.

De combinatie van het rauwe van een thriller en het onverklaarbare van het magische element, zorgen voor een onheilspellende en ongrijpbare sfeer. Dat je in het begin nog niet weet wat de betekenis van bepaalde termen, gaven en ‘soorten’ personages is en je dat samen met Finlay ontdekt, past zowel bij het thrillerelement als bij het magische component.

De Sleuteldrager is een verhaal dat niet perse op je af knalt, maar meer een kalme overtuigingskracht kent, die niet alleen in het verhaal maar ook in de chemie tussen de personages zit. Hierdoor kan het als geheel, tezamen met de lezers, groeien naar een spetterend einde, waaraan nog wel wat vraagtekens kleven. Maar ik begreep dat er nog een deel zal volgen, en daar zit ik alvast klaar voor.

⭐️⭐️⭐️⭐️

Instagram: sheila_hjv_inbooks