Vervlogen geluk

sheila_hjv_inbooks 04 oktober 2024
Harm prijst zich gelukkig met zijn goedlopende café en zijn prachtige vriendin. Zijn geluk keert als hij Imane dood aantreft in zijn zaak, en de politie hem ervan verdenkt haar te hebben vermoord.

Hij zou de vrouw waarvan hij houdt nooit iets aandoen, maar toch blijft de politie hem, ondanks het gebrek aan bewijs, ondervragen. Harms geluk is inmiddels vervlogen, en zijn hoop dat de politie de dader zal vinden wordt steeds kleiner.

Als Harm antwoorden wil zal hij ze zelf moeten zoeken, maar is hij wel voorbereid op wat hij zal vinden?

“Meer wil ik er niet over kwijt, de herinnering is nog te vers. Ik voel het in mijn rug, knieën, enkels en voeten. Het verhoor was zo’n heftige aanslag op mijn lijf en mijn verstand, dat ik niet meer aan Imane dacht.” Charles den Tex

Een mooie dood van Charles den Tex is een mysterieuze thriller die de kaarten lang tegen de borst houdt.

Dit was de eerste thriller die ik van deze auteur las, en ik merk dat het verhaal me toch een beetje op twee gedachten laat hinken. Charles den Tex nam mij heel gemakkelijk mee in het verhaal, zelfs in het begin als er eigenlijk niet zoveel gebeurt wist hij mij te boeien. Zijn schrijfstijl is aantrekkelijk en zijn opbouw is gedegen. Zo rond de helft van het boek wordt de hoofdpersoon echt actief in zijn zoektocht naar antwoorden, en dat was een fijne ontwikkeling.

Richting het plot raakte de auteur mij toch een beetje kwijt. Het ‘hoe’ is nog steeds boeiend en zelfs verrassend. Het ‘waarom’ is misschien nog wel veel verrassender, maar ook redelijk gezocht. Dat vond ik niet echt bij de realistische elementen van de rest van het verhaal passen. Het voelde een beetje alsof ik vanuit het thrillergenre, in het fantasygenre was gestapt. Het neemt niet weg dat het verhaal goed in elkaar is gezet, vol onverwachte wendingen zit en dat met de placering van de personages de raadselachtigheid en spanning wordt versterkt.

Een mooie dood is een bijzondere thriller die mij ondanks, of misschien wel dankzij, het bovenstaande, ontzettend nieuwsgierig heeft gemaakt naar ander werk van deze auteur.

3½ ⭐️

Instagram: sheila_hjv_inbooks