Moeilijk om het hoofd koel te houden, spannend en misleidend!

vero13 13 september 2024
Hugo , de innemende CEO van een vastgoedkantoor wordt dood aangetroffen in zijn bed. Alle werknemers zijn er enorm van aangedaan maar vooral Louise, zijn geheime minnares. Ze is er het hart van in, maar na verloop van tijd komen er elementen naar boven, die haar perfecte minnaar in een ander daglicht stellen. Rechercheurs Amber en John moeten samen aan de zaak werken. Wat op het eerste zicht een natuurlijke dood leek, wordt al snel duidelijk dat er meer aan de hand is. Ze spitsen zich toe op het onderzoek maar komen tot de vaststelling dat niet iedereen even open en eerlijk is. Voor Louise duurt het allemaal veel te lang want ze wil er het fijne van weten en trekt zelf op onderzoek uit. Niet zonder gevaar zo blijkt want op den duur heeft ze geen flauw benul meer wie ze nog kan vertrouwen. Maar opgeven staat niet in haar woordenboek met alle gevolgen van dien.

Het verhaal begint direct bij het feest ter ere van een groot project die ze konden binnenhalen. Meteen krijgen we de belangrijkste personages voorgeschoteld, waarbij het grotendeels draait rond Hugo en Louise, zijn minnares, en hun collega’s op de werkvloer.
De schrijfstijl is heel levendig en boeiend. De sfeer wordt goed weergegeven en ook de gemoedstoestand van Louise, die haar grote geheim alleen moet dragen, komt reëel over. Afwisselend wordt het verhaal verteld in het ik-perspectief vanuit Louise, maar ook Amber doet haar kant van het verhaal in personaal perspectief en dat zorgt voor een leuke afwisseling en een bredere kijk op het onderzoek. Louise leren we het beste kennen en haar gevoelens komen recht uit het hart waardoor je meteen sympathie voor haar voelt, hoe naïef ze dan ook soms geweest is. De rechercheurs Amber en John vormen daarnaast ook een interessant duo. Ze zijn niet echt close waarbij vooral Amber op haar hoede moet blijven om op geen lange tenen te trappen. Want ook thuis heeft Amber het niet altijd gemakkelijk.

Het verhaal verloopt chronologisch waarbij je net zoals Louise van toeten noch blazen weet over het heimelijke leventje van Hugo. Telkens worden nieuwe snippers informatie gegeven waardoor de sokkel waarop Hugo werd geplaatst, beetje bij beetje afbrokkelt. Doordat elk personage toch wel iets lijkt te verbergen, blijft de spanning hoog. Louise is dan ook een doorbijtertje en schuwt niet om haar stoute schoenen aan te trekken en voluit de confrontatie met iedereen aan te gaan.

Het plot is goed doordacht want hoe verder in het verhaal, hoe meer kleine details naar boven komen die alles weer overhoop gooien. De ene na de andere verdachte wordt geviseerd en ook als lezer word je meegesleurd in de mallemolen van misleiding en corruptie. Absoluut genoten van het verhaal met een toch wel verrassende ontknoping!

Meer recensies van vero13