Gedegen multi facet onderzoek naar de moord op Eric Hingst

wereldgenieter 19 juli 2024
Criminaliteit voor ons soort mensen laat je eens diep nadenken. ‘Een crimineel? Dat is altijd de ander,’ vat het boek samen.

Auteur
De Nederlandse Bregje Bleeker schrijft niet enkel romans en non-fictie, maar werkt ook als kwartiermaker in Amsterdam. En dat heb ik even moeten opzoeken, want Nederland gebruikt nét iets andere woorden dan Vlaanderen. Kwartiermaker = een voorverkenner om een idee, project of voorstel in gang te zetten. Alweer iets geleerd.

Tijdens de corona schreef ze Het leven moet maar even wachten: haar relaas als long covid patiënte.

Cover
Uiteraard biedt de omslag een zicht op de chique Beethovenbuurt in Amsterdam, waar de moord is gepleegd. Geweldig!

Het boek
Schrijfster Bregje Bleeker groeide zelf op in de Beethovenbuurt, waar advocaat Evert Hingst zijn praktijk had en werd vermoord in 2005. Bleeker zette haar vragen bij deze dood om in een felle fascinatie en startte haar onderzoek naar deze onopgeloste moord. Hoe kan het dat iemand op klaarlichte dag in een keurige buurt gewoonweg neergeknald wordt? Nog meer, hoe kan het dat de recherche het niet oplost(e)?

Bleeker interviewt enorm veel personen, zowel in de onder- als bovenwereld: criminelen, collega’s, vrienden, studiegenoten, advocaten, rechercheurs,… Ze krijgt en tekent een beeld over hoe de witteboord criminaliteit de bovenhand haalt en heeft in de lage landen. Hoe ‘mensen zoals ons’ verstrikt geraken met de onderwereld en hoe ze zelf het niet zien als misdaad. Hoe wij (en vooral de overheid) zelf kijken naar het opzetten van belastingontduiking en het gewoonweg aanvaarden.

Mijn gedacht
Wat een moedig en weldoordacht gedegen onderzoek door Bregje Bleeker. Ze heeft niet alleen heel wat feiten op een rij gezet, maar tientallen personen – zowel in de onderwereld als bovenwereld – bevraagd en doorgevraagd. Ze reisde heel wat af om criminelen te interviewen.

Je krijgt als lezer een genuanceerd beeld, waarin wij – allemaal – de witteboordencriminaliteit eigenlijk aanvaarden. ‘Een crimineel? Dat is altijd de ander,’ vat het boek samen. Alle recherche, ons fiscaal regime en het ontzag voor advocaten en notarissen laten de ‘minder zichtbare’ misdaad bestaan. Witwassen hoort erbij. Helaas. Bleeker slaagt erin om de vermoedelijke moordenaar (of liever opdrachtgever) te ontmaskeren. Ze houdt ons de spiegel voor hoe wij als maatschappij evolueren en de ogen sluiten voor het witwassen en hoe we er niet in slagen om deze te laten veroordelen. ‘Pakkans voor witteboordcriminelen is 0,083 procent. Just saying.

Een must-read.

White collar crime: “a crime committed by a person of respectability or
high social status in the course of his occupation.” (Manish Mishra)

Meer recensies van wereldgenieter