Vette tegenvaller

Wintermaan 07 juli 2023
Het boek gaat over een jongeman, Max, die eind jaren '80, ineens weer een vroeger regelmatig terugkerende zeer gedetailleerde droom heeft.
Door allerlei ontmoetingen ontstaat bij hem het vermoeden dat dit ervaringen uit een vorig leven zijn en hij gaat met tussenpozen de daarop volgende 7 jaar op onderzoek uit om het verhaal, zijn vorige-levensverhaal, te achterhalen.

Ik heb het Nederlandstalige ebook gelezen en daar zitten helaas nogal wat historische en verhaaltechnische incorrecties in. Dit stoorde mij enorm en deed uiteindelijk ook afbreuk aan de geloofwaardigheid en betrouwbaarheid van de rest van het verhaal.

Verder vond ik de structuur van het boek niet congruent met de inhoud van het verhaal: het boek begint met een brief van de "moderne" jongeman (hoofdpersoon Max) aan de echtgenote uit zijn vorige leven. Deze brief krijgen wij als lezer niet mee.
Aan het eind van het boek blijkt dat de lezer heel veel meer informatie heeft over de echtgenote uit het vroegere leven van de hoofdpersoon (die hij zelf niet heeft) dan over het vorige leven van de jongeman (Rupert).

Het lijkt wel alsof de schrijfster geworsteld heeft hoe zij dit onderwerp "reïncarnatie" en "vorige levens" dat deels op feiten gebaseerd is moest aanpakken en in een roman uitwerken.

Al met al vond ik het boek een vette tegenvaller.
Ik heb eerdere boeken van deze schrijfster met veel plezier gelezen, maar dit boek vond ik haar reputatie uiterst onwaardig.

De schrijfster geeft zelf aan dat ze normaal zes maanden over het schrijven van een boek doet en in dit geval maar twee.
Helaas is dat duidelijk merkbaar door de onzorgvuldigheden die er ingeslopen zijn (of niet uitgehaald zijn).

Meer recensies van Wintermaan